Čo je greenwashing a ako ho „prekuknúť”
Tzv. greenwashing je vo svete pomerne známy jav, ale u nás ho až tak ľudia nepoznajú. Preto si pomôžme kamoškou Wikipédiou. Výraz greenwashing pochádza z anglických slov green (zelený, prenesene ekologický) a whitewash (kamuflovať, prikrášliť). Ide o dezinformáciu šírenú organizáciou za účelom prezentovať environmentálne zodpovedný verejný obraz o sebe. Takže v princípe ide o špecifický druh zavádzania zákazníkov.
Firmy vedia byť často veľmi kreatívne, pokiaľ ide o zavádzanie zákazníkov. Najčastejšie sa s greenwashingom spájajú rôzne veľké firmy, ale často sa to týka aj menších firiem a dokonca aj podujatí.
Dnes je zrazu zelený, udržateľný či ekologický takmer každý
Niektoré firmy prichádzajú s produktami, ktoré sa na prvý pohľad javia ekologicky, ale keď sa nad tým zdravým sedliackym rozumom zamyslíte, zistíte, že kupujete len ďalšiu zbytočnosť. Samozrejme, s krásnym dizajnom a popisom, ako je daná vec úžasne potrebná a musíte ju mať.
Tak sa často stane, že ľudia – aj keď s dobrým úmyslom – majú zrazu doma „milión” látkových tašiek či kopec slamiek snáď z každého ekologického materiálu bez toho, aby si uvedomili, že slamka je vlastne sama o sebe úplnou zbytočnosťou.
Naozaj ste to, čo ste kúpili, potrebovali alebo ste len podľahli greenwashingu?
Vždy sa pred kúpou čohokoľvek na chvíľu zamyslite
V tejto dobe sa oháňajú bistrá a supermarkety kompostovateľnými obalmi. Zabudli však, že omnoho lepšie by bolo motivovať ľudí k tomu, aby si nosili vlastné nádoby a spotrebiteľské obaly by tak často neboli vôbec potrebné.
Omnoho lepšie by bolo motivovať ľudí k tomu, aby si nosili vlastné nádoby a spotrebiteľské obaly by tak často neboli vôbec potrebné.
Je predsa pre všetkých pohodlnejšie použiť kompostovateľný obal, ale neurobiť nič iné. Produkcia jednorazových obalov sa tým pádom vôbec nezníži. Bude sa používať rovnaké obrovské množstvo obalov, akurát budú z ekologických materiálov.
Áno, aj toto je pre nás greenwashing.
Menej vecí = viac ekológie
Nezabúdajme aj na všetkých tých blogerov či influencerov, ktorí propagujú stále ďalšie ekologické vychytávky. Často hovoria o udržateľnosti, ale v zásade tomuto konceptu nerozumejú. Ľudia potom nadobúdajú mylné predstavy o tom, čo je naozaj udržateľné.
V neposlednom rade zohráva zásadnú úlohu aj tlak zákazníkov na predajne (aj bezobalové) mať čo najširší sortiment výrobkov. Tým sa ku greenwashingu pridávame takmer všetci. Naozaj nám však treba „všetko”?
V neposlednom rade zohráva zásadnú úlohu aj tlak zákazníkov na predajne (aj bezobalové) mať čo najširší sortiment výrobkov. Tým sa ku greenwashingu pridávame takmer všetci. Naozaj nám však treba „všetko”?
Nie je však zero waste skôr o uskromnení sa? Mať len skutočne to potrebné? Vystačiť si so základnými dostupnými potravinami v čo najlepšej kvalite? Pretože presne tak by to malo byť.
Toto je pre mňa najbláznivejší greenwashing, pretože čím širší sortiment, tým viac potravín s konkrétnou zárukou a rizikom ich vyhadzovania po záruke, pretože ich bolo toľko, že sa vo svojej záručnej dobe nestihli predať.
Ku greenwashingu prispievame (často nevedome) všetci
Greenwashing vznikol vďaka nám všetkým, lebo sme často až príliš pohodlní na to, aby sme aspoň časť samých seba „vystrčili” z komfortnej zóny. Lebo sme sa naučili a zvykli si, že máme všetko a hlavne toho máme veľa. Ideálne, aby sme mali z každého produktu na výber aspoň 10 rôznych druhov.
Namiesto toho, aby sme sa učili potrebovať málo, potrebujeme stále rovnako veľa ako doteraz, len s ekologickou nálepkou.
Namiesto toho, aby sme sa učili potrebovať málo, potrebujeme stále rovnako veľa ako doteraz, len s ekologickou nálepkou.
Je však iba na nás, čo si zvolíme. Či podporíme ďalšiu spotrebu a tým pádom aj ďalšie formy greenwashingu alebo svojím vystúpením z komfortnej zóny budeme skutočne zmenou, o ktorej tak často hovoríme a chceme ju vidieť vo svete okolo nás.
Lebo aj tu platí, že menej je viac!