Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

5 prínosov meditácie pre vaše zdravie

22. 06. 2020

Vedeli ste, že človeku sa môže prehnať hlavou až 50 000 myšlienok denne? Je to skutočne veľa, preto nemusí byť ľahké vedieť si vyprázdniť svoju myseľ a spraviť si v nej poriadok. A práve v takých prípadoch príde vhod meditácia. Budhistickí mnísi ju praktizujú už celé storočia a vďaka nej si trénujú myseľ, zlepšujú sústredenie, bystrosť, schopnosť pozitívne myslieť a nájsť vnútorný pokoj. Toto dávne cvičenie si aj v dnešnej modernej dobe znova získava stúpencov. Tu zistíte, ako vďaka meditácii môžete byť bystrejší, šťastnejší a zdravší.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu, v ktorom sa spolu s odborníkmi venujeme rôznym pracovným témam a vplyvu práce na naše zdravie pri príležitosti spustenia predaja jedinečného životného poistenia, ktoré ako jediné na trhu ponúka len poisťovňa Generali a je prispôsobené rizikám vyplývajúcim z povolania a záľub.

Lepšie sústredenie

Dnešný hektický svet dokáže človeka ľahko pohltiť a môže byť výzva nenechať sa rušiť vonkajšími rušivými podnetmi. A práve tu môže pomôcť meditácia. Štúdie ukazujú, že tým, že nás učí sústrediť sa a vnímať svoje myšlienky, zlepšuje zároveň našu pozornosť. Okrem toho fyzicky zväčšuje sivú hmotu nášho mozgu, a to najmä oblasti zodpovedné za emócie a reakcie. Dôsledkom je lepšie sústredenie, pamäť a schopnosť učiť sa.

Menej stresu

Stres, najmä ten dlhodobý, môže poškodzovať fyzické i duševné zdravie, vyvolávať úzkosť, zvyšovať krvný tlak a spôsobovať ďalšie súvisiace ťažkosti. V týchto prípadoch môže takisto pomôcť meditácia, pretože prináša uvoľnenie a relaxáciu. Dokázalo sa, že znižuje napríklad svalové napätie, krvný tlakzlepšuje frekvenciu srdcovej činnosti, dýchanie či dokonca mozgové impulzy.

Šťastnejšia myseľ

Snímky MR mozgu ukazujú, že oblasť mozgu zodpovedná za fyzickú obrannú reakciu na stres sa už po dvoch mesiacoch meditácií zmenší. Zároveň však rastie prefrontálny kortex, ktorý ovplyvňuje sociálne správanie a rozhodovanie, čo naznačuje, že meditácia pomáha našej mysli odpojiť sa od centra stresu.

Lepší spánok

Približne 30 % dospelých ľudí má problémy so spánkom, ktoré sú často spojené so stresom a prílišnou aktivitou mysle. Meditáciou sa myseľ zameriava na prítomnosť a pomáha jej tak upokojiť sa, vďaka čomu sa nám utriedia myšlienky a my získame väčšiu kontrolu nad svojimi reakciami. Zároveň nám to pomáha lepšie spať.

Predchádza starnutiu mozgu

Štúdie ukazujú, že existuje súvislosť medzi meditáciou a starnutím mozgu, a naznačujú, že zlepšenie sústredenia a flexibility mysle prostredníctvom meditácie môže pomáhať proti úpadku kognitívnych schopností. Dôležité sú aj ostatné faktory, ako napríklad zloženie stravy, pohyb či vzdelanie, no tak ako svaly, precvičovať potrebuje aj mozog!

Učiť sa meditovať nebolo nikdy jednoduchšie. Ak vás meditácia zaujala, existuje mnoho aplikácií, ktoré vás to naučia. Skúste začať napríklad aplikáciou Headspace.

Nikto nevie, čo nás v budúcnosti čaká, no môžeme byť na ňu pripravení. Zistite, ako vám môže životné poistenie pomôcť v prípade vážnej choroby.

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.