Sedem krokov k udržateľnejšiemu podnikaniu
Udržateľnosť v podnikaní niekedy vnímame ako klišé. Tento koncept sa však stal jeho súčasťou a ak ho začleníte do svojho podnikania, bude to nielen zodpovedný, ale aj rozumný krok.
Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu venovanému udržateľnosti. Tie najlepšie riešenia pre budúcnosť sú tie dlhodobé. Pre nás, v poisťovni Generali, je každý klient jedinečný a zaslúži si riešenia šité na mieru, ktoré ho podržia v každej životnej situácii. Navštívte svoju najbližšiu pobočku.
Stratégie udržateľnosti znižujú produkciu odpadu, čo má za následok znižovanie nákladov. Väčšina zákazníkov hodnotí udržateľné produkty a služby pozitívne. Navyše jeden zákazník z piatich tvrdí, že aktívne vyhľadáva udržateľné značky. 75 % investorov sa zaujíma o investície do udržateľných spoločností. A ak sa zameriate na udržateľnosť, zvyčajne to vedie k lepším finančným výsledkom a dlhodobej životaschopnosti podnikania.
Ak chcete vedieť, ako zmeniť svoje podnikanie na udržateľné podnikanie, ste tu správne – pripravili sme pre vás sedem krokov k udržateľnejšiemu podnikaniu.
1. Najskôr sa zamerajte na svoj cieľ.
Ak chcete byť udržateľnou spoločnosťou a nielen robiť niektoré zo svojich rozhodnutí udržateľným spôsobom, je nevyhnutné začleniť udržateľnosť priamo do ústredného cieľa vášho podnikania. Takže či už máte presnú predstavu alebo len o nej začínate rozmýšľať, prispôsobte svoj cieľ tak, aby ste ho dosiahli udržateľne. Týmto spôsobom bude udržateľnosť dohliadať na všetko, čo robíte.
2. Vytvorte komisiu pre udržateľnosť.
Udržateľnosť v podnikaní nie je možné dosiahnuť bez zodpovednosti. Preto je vytvorenie komisie pre udržateľnosť, ktorej súčasťou budú vedúci pracovníci z rôznych oddelení, skvelým spôsobom, ako ju dosiahnuť. Komisia by mala byť zodpovedná za poverovanie vykonávania konkrétnych udržateľných aktivít, dohliadanie na ich plnenie a zabezpečovanie, aby všeobecný chod firmy prebiehal udržateľným spôsobom. Aby bola práca komisie účinná, potrebuje všetky prostriedky na jej plnenie – vrátanie času a financií. Jej členovia by navyše mali mať svoje povinnosti v rámci komisie zahrnuté do všeobecného hodnotenia svojej výkonnosti.
3. Vytvorte stratégiu udržateľnosti.
Komisia pre udržateľnosť by mala túto stratégiu vytvoriť a vlastniť. Stratégia by mala zahŕňať konkrétne merateľné ciele a jej súčasťou by mal byť aj dodávateľský reťazec. Ak napríklad svoje produkty zákazníkom zasielate, skúste sa s dodávateľom dohodnúť na balení bez plastov. A keďže udržateľnosť pri podnikaní je závislá aj od ľudí a dlhodobého rastu, je potrebné zaviesť aj stratégie s pozitívnym vplyvom na zamestnancov, zákazníkov a investorov.
4. O stratégii informujte.
Komisia pre udržateľnosť je síce zodpovedná za jej celkovú úspešnosť, no vykonávať ju nemôže bez pomoci. Úspech závisí od toho, ako o tejto stratégii účinne informujú zamestnancov. Vzhľadom na stále rastúci záujem investorov a zákazníkov o udržateľnosť, nezabudnite tieto dve skupiny začleniť do svojej komunikačnej stratégie.
5. Zapojte zamestnancov.
Zamestnanci na rôznych oddeleniach si môžu všímať konkrétne príležitosti na udržateľnosť a informovať komisiu o tom, čo funguje a čo nie. Preto je dôležité, aby mali dobrý prehľad. Vytvorte mechanizmy na zbieranie spätnej väzby zamestnancov a začleňovanie najlepších návrhov do budúcich verzií stratégie udržateľnosti. Uistite sa, že všetci zamestnanci majú udržateľnosť začlenenú do procesov hodnotenia výkonnosti, aby bol každý zodpovedný za vytváranie udržateľnejšej firmy.
6. Stratégiu zdokonaľujte.
Prvá verzia vašej stratégie udržateľnosti zrejme nespôsobí, že vaša firma bude 100 % udržateľná. Nie je reálne chcieť pretvoriť všetko naraz. Niektoré iniciatívy budú účinnejšie ako iné a ako sa bude vaša firma meniť, budú vznikať nové výzvy. Preto je dôležité, aby ste vy a vaša komisia stratégiu pravidelne kontrolovali a aktualizovali a dosahovali tak v oblasti udržateľnosti plynulý a konzistentný pokrok.
7. Merajte a oslavujte svoj pokrok.
Oslava toho, čo funguje, je rovnako dôležitá ako oprava toho, čo nefunguje. Zabezpečíte si tak stálu podporu zamestnancov, investorov a zákazníkov, ktorí uvidia, že stratégia skutočne niečo menia. Navyše to podporí vznik nových nápadov. Preto kontinuálne merajte svoj pokrok a organizujte informačné kampane na oslavu svojich najväčších úspechov v oblasti udržateľnosti. Zahrňte aj iné aspekty podnikania, ktoré pozitívne ovplyvnila stratégia udržateľnosti. Môže ísť napríklad o zníženie nákladov alebo zvýšenie pozitívneho vnímania spoločnosti zo strany zákazníkov. A buďte bez obáv – týmto spôsobom postupne presvedčíte aj tých najväčších skeptikov.
Zodpovedná firma potrebuje aj dostatočnú ochranu pred rizikami. Poistenie ProFi Extra od poisťovne Generali sa dokonale prispôsobí vášmu podnikaniu a umožní vám upravovať si jednotlivé druhy poistenia samostatne v rámci jednej zmluvy.
Zdroje:
- https://www.njmep.org/blog/how-green-manufacturing-sustainability-reduces-costs-improves-efficiencies/ ↩︎
- https://www.inc.com/peter-roesler/new-research-shows-that-marketing-sustainability-can-sway-customers-worldwide.html ↩︎
- https://www.morganstanley.com/ideas/sustainable-socially-responsible-investing-millennials-drive-growth ↩︎
- https://www.triplepundit.com/story/2014/why-sustainability-integral-enterprise-risk-management/40001 ↩︎ https://pixel.welcomesoftware.com/px.gif?key=YXJ0aWNsZT1mZTY4NjVhNjUzNjgxMWVkYTE1MmJlYWNjYmFkMTZjNg==