Ako na deti?
Všade je všetko... Keď bola naša Zoe malá, dokázali sme veľmi jednoducho a efektívne ignorovať tú veľkú konzumnú bublinu okolo všetkých detských „NEpotrebností“.
Nešlo len o hračky, ale napríklad aj o detské monitory dýchania, rôzne vaničky, super našlapaný prebaľovací pult, tento svetrík, tamten kočík (lebo ten, čo máme, už nie je dobrý) a veľa iného. Jednoducho sme to nemali.
Ťažké to začalo byť, až keď začala sama vnímať veci okolo seba. „Dorotka má šaty ako Elsa.“ „Chcela by som nového macka.“ Teraz najnovšie túži po opätkoch… Ja však opätky nenosím, takže odo mňa to nemá.
Jediné, čo v podstate nemusíme riešiť, sú sladkosti. Nikdy sme nekupovali žiadne chrumky či keksy, a tak to je pre ňu len niečo vo farebnom obale a nevyžaduje to. Keď ideme do obchodu, vopred si povieme, čo ideme kúpiť a čo potrebujeme. Pripomenieme si, že nič navyše kupovať nebudeme.
Nie vždy, ale v pravidelných intervaloch sa pred vstupom do obchodu Zoe pýtame, čo by si chcela kúpiť ona. Niekedy si vyberie napríklad jablkovú šťavu, jahody (aj keď nie je sezóna) či javorovú lízanku.
Samozrejme, stalo sa aj, že zbadala set peračníka s pravítkom v otrasnom plastovom obale s motívom Frozen. A keď som povedala, že to si nekúpime, nasledoval plač na celý obchod.
Nuž, trvalo to 15 minút. Prerušovaný plač so snahou presvedčiť ma, že to potrebuje. Nekričala som, potvrdzovala som to, čo vidím. Keď plač uberal na intenzite a bol priestor na rozhovor, vysvetlila som jej, že teraz nejde do školy a nič z toho by nevyužila, pretože v škôlke to nepotrebuje. A dohodli sme sa, že keď pôjde do školy a bude chcieť Frozen peračník, tak ho spolu pôjdeme kúpiť, ale nie v takomto zbytočnom obale.
Skončilo to objatím a nikto nebol porazený.
V škôlke má Zoe veľa kamošiek, doma máme tiež kamošky – susedky, ktoré majú rôzne hračky, šaty a rôzne iné veci. Samozrejme, z času na čas prichádza požiadavka „aj ja by som chcela“.
Našťastie sa v tomto s ostatnými mamičkami podporujeme a nabádame tie naše parádnice, aby si občas vymenili so svojou kamoškou načas niečo, čo sa im páči.
A čo u nás funguje v ostatnom čase? Knižka Gréta. Je to príbeh o veľrybe Gréte, ktorá kvôli znečistenému oceánu stratí hlas. Zoe ten príbeh miluje! Keď naposledy chcela napríklad nanuk, zhodnotila, že tentokrát si môžeme nanuk vyrobiť doma, lebo aj obaly z nanukov špinia oceány a rybky sú z toho choré.
V podstate neexistuje konkrétny návod, ako to vysvetliť deťom. Je to o tom, ako žijeme my a aké sú naše hodnoty. To deti vnímajú. Snažíme sa však vždy, keď má dcérka záujem, počúvať či vysvetľovať, prečo to tak je.
Úžasné je, že v Zizinkinej škôlke triedia odpad a keď nedojedia, nenútia ich dojesť a nehodnotia to, iba skonštatujú, že sa musí vyhodiť jedlo. Je veľmi dôležité hľadať aj škôlky či školy, ktoré korešpondujú s vašimi hodnotami.
Vidíme to aj v našej predajni. Chodia k nám na prednášky deti z rôznych základných a stredných škôl, ktoré majú o ekológiu záujem, často však smutne zhodnotia, že doma to rodičov nezaujíma…
Jednoducho začnite od seba, pracujte na sebe a deti sa pridajú. Dostanú tak skvelý základ a ekologické hodnoty do života.