Kvíz: Poznáte pravidlá bezpečného cestovania s deťmi? Otestujte sa
Veríme, že všetci už vedia, že po sadnutí do auta je základ pripútať sa. No ak vozíme v aute deti, nie je to také jednoduché. Ako správne zabezpečiť dieťa v aute upravuje legislatíva a odporúčania výrobcov. Čítali ste aktuálne zákony a kompletný návod výrobcov autosedačiek? A čo hovoria výskumy a testy? Otestujte sa v našom kvíze, či vaše deti vozíte najbezpečnejšie, ako viete, pretože na cestách sa neoplatí riskovať.
Tento článok vznikol v rámci mesačnej témy venovanej rodine. Nech vás cesty života zavedú kamkoľvek, vy aj vaša rodina sa môžete spoľahnúť na životné poistenie od Generali.
#1. Autosedačky so systémom Isofix sa považujú za:
Upevnenie autosedačky so systémom Isofix sa považuje za bezpečnejšie ako upevnenie autosedačky pomocou pásov. Hlavným dôvodom je, že v prípade nehody zabezpečuje pevné spojenie medzi autosedačkou a autom. Taktiež znižuje riziko nesprávnej inštalácie autosedačky. Detská sedačka je pevne pripevnená ku karosérii vozidla pomocou kovových úchytov. Zároveň autosedačky s Isofixom sa podľa novej normy ECE R129 musia povinne testovať aj pri bočnom náraze, v prípade starej normy ECE R44/04 sa testoval len čelný a zadný náraz. Pri inštalácii sa vždy riaďte manuálom výrobcu a vášho auta.
#2. Do akého veku sa odporúča voziť dieťa otočené v protismere jazdy?
Pôvodná norma ECE R44/04 uvádza usadenie dieťaťa proti smeru jazdy do 9 kíl dieťaťa. Podľa novej normy ECE R129 pre autosedačky, ktorú zavádza aj Slovenská republika, deti do 15 mesiacov majú cestovať protismerne bez ohľadu na ich výšku a váhu.
Výskumy naznačujú, že najbezpečnejšie je pre deti cestovať protismerne až do štyroch rokov života. Jazda v protismere totiž lepšie chráni krk a chrbát detí, ktoré ešte nie sú dostatočne silné a pri autonehode môžu utrpieť vážnejšie zranenia.
#3. Popruhy autosedačky majú byť utiahnuté tak, aby ste vedeli medzi dieťa a pás vložiť:
Popruhy musia byť vždy čo najbližšie k telu dieťaťa tak, aby ste medzi telo a pás vedeli vložiť maximálne prst vašej ruky. Zároveň je potrebné polohu pásov prispôsobiť výške ramien dieťaťa – popruhy majú byť zarovno s hornou časťou ramien a tak, aby pás neprechádzal cez krk dieťa.
Správnym nastavením minimalizujete zranenie vo forme rezných rán či pomliaždenín a najmä minimalizujete vyletenie dieťaťa zo sedačky pri prudkom náraze.
#4. Dieťa v zimnej bunde do autosedačky:
Dieťa zapínajte do autosedačky vždy bez hrubých vrstiev a búnd tak, aby medzi telo a pás ste vedeli strčiť maximálne prst vašej ruky. V prípade chladného počasia ho prikryte vyzlečenou bundou alebo si pripravte deku. Jedna vec je, že po chvíli jazdy sa začne dieťa v bunde prehrievať. No najpodstatnejšie je, že bundy vytvárajú medzi popruhom a telom medzeru, čím znižujú jeho funkciu – v skratke to znamená, že dieťaťu v bunde neviete dostatočne zatiahnuť bezpečnostný pás a takže v prípade nárazu môže dieťa z autosedačky vyletieť – prekĺzne cez pásy, ktoré nie sú dostatočne utiahnuté. Navyše, aj keď sa bude zdať, že pásy sú dotiahnuté na doraz, pri náraze je vyvinutá taká sila, ktorá dokáže mäkkú vrstvu bundy alebo iného hrubého oblečenia stlačiť a tým spôsobiť náraz o samotný pás, ktorým je dieťa pripútané a to následne spôsobuje vnútorné poranenia, pomliaždeniny.
Na tomto videu si môžete pozrieť, aký veľký rozdiel dokáže spraviť v dĺžke pásov oblečená a vyzlečená bunda. Dievčatko je pripútané najprv v bežnej zimnej bunde, pásy vyzerajú natesno k telu. Následne sa rozopnú bez zmeny dĺžky popruhov, dievčatko si vyzlečie bundu, usadí sa späť do sedačky a po zapnutí je vidieť, o koľko dlhšie popruhy sú oproti telu. Presne táto medzera by pri zrážke mohla spôsobiť, že dieťa z pásov autosedačky vykĺzne.
#5. Okrem odporúčaní výrobcu pre výšku a váhu dieťaťa je ukazovateľom na výmenu autosedačky aj:
Každé dieťa sa vyvíja individuálne. Rovnako staré deti môžu mať mierny, ale aj výrazný váhový či výškový rozdiel. Niektoré deti majú dlhý trup, niektoré dlhé nohy, iné sú veľmi štíhle, preto sa pri výbere či výmene autosedačky neriaďte len vekom dieťaťa ani tým, že ešte si do nej dokáže sadnúť. Dôležitejším ukazovateľom pre výmenu autosedačky je opierka hlavy – ak hlava dieťaťa presahuje opierku hlavy a nie je už možné urobiť úpravu nastavenia autosedačky tak, aby hlava nepresahovala, je najvyšší čas autosedačku vymeniť. Inak je vaše dieťa vystavené riziku pri už malých nárazoch, keďže jeho hlava a krk nie sú optimálne chránené.
#6. Kedy môže sedieť dieťa samostatne na sedadle osobného auta bez autosedačky či podsedáka podľa slovenskej legislatívy, pripútané len bezpečnostným pásom auta?
Zákon 554/2006 Z. z. uvádza nasledujúce:
Používanie bezpečnostných systémov vo vozidlách kategórie M1, N1, N2 a N3 (1) Prepravovaná osoba je povinná pri sedení vo vozidle používať bezpečnostný systém, ktorý je k dispozícii. Dieťa s telesnou výškou menšou ako 150 cm pri preprave vo vozidle vybavenom bezpečnostným systémom musí byť upínané zabudovaným alebo nezabudovaným detským zadržiavacím zariadením podľa 3 ods. 2, ktoré je vhodné pre telesnú konštitúciu dieťaťa.
#7. Má autosedačka dátum spotreby?
Detské autosedačky majú dátum spotreby. Tento dátum určuje výrobca a nájdete ho priamo na autosedačke. Štandardne majú autosedačky životnosť 5 – 7 rokov v prípade autosedačiek s vnútornými popruhmi a 7 – 10 rokov bez vnútorných pásov. Zákon životnosť autosedačiek neudáva a ani nekontroluje, takže sa môžu zákonne používať aj po tomto dátume. Avšak výrobca už po tomto dátume negarantuje úplnú ochranu z dôvodu starnutia materiálu.
Kde na autosedačke nájdete túto informáciu k životnosti si pozrite v tomto článku.
#8. Čo je potrebné spraviť s autosedačkou po akejkoľvek dopravnej nehode?
V manuáli výrobcu nájdete vždy informáciu, že po akejkoľvek dopravnej nehode, kolízií, páde, aj keď autosedačka na prvý pohľad nejaví známky poškodenia, je nutné ju prestať používať. Výrobca už negarantuje jej bezpečnosť. Aj keď sa autosedačka môže zdať neporušená, môžu nastať mikrotrhliny v plaste alebo poškodenia vo vnútornej časti autosedačky, ktorá nie je okom viditeľná. Preto nikdy neriskujte a danú autosedačku aj po malej dopravnej nehode ďalej nepoužívajte. Navyše, ak máte havarijné poistenie, detskú autosedačku vám v prípade nehody kryje toto poistenie.
#9. Kto robí najznámejší a najrešpektovanejší nezávislý test autosedačiek?
Okrem testov vyplývajúcich zo zákonných požiadaviek sú detské autosedačky každoročne testované aj nezávislými spotrebiteľskými organizáciami na testovanie. Nemecký autoklub ADAC (www.adac.de) je najväčšia motoristická organizácia v Európe. Je známa tým, že vykonáva rešpektované crash testy vrátane testov detských autosedačiek. Ich hodnotenie sa považuje za kľúčové na zhodnotenie bezpečnosti autosedačky. Niektoré ich testovacie kritériá sú ešte prísnejšie ako kritériá stanovené v právne záväzných normách – je to najmä v prípade crash testov. Každá autosedačka podrobená testom ADAC získava hodnotenie v piatich kategóriách: bezpečnosť, obsluha, ergonómia, škodliviny, spracovanie a čistenie. Z týchto známok následne vychádza celková známka hodnotenia ADAC. Pri výbere autosedačky sa preto oplatí pozrieť na jej ADAC skóre.
Results