Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

Ako sa správať v horách? Toto odporúča Horská záchranná služba

04. 08. 2020

Tí najpovolanejší pre vás spísali zoznam odporúčaní, ako sa pripraviť na turistiku a ako sa správať v horách. Čerpali z dlhých rokov praxe - či už ako turisti, ktorí prechodili hádam každý kopec na Slovensku, ale aj ako záchranári, ktorí boli privolaní k stovkám zásahov. Vedeli ste, že väčšine záchranných akcií by sa dalo predísť, ak by sme boli zodpovednejší v príprave na túru a následne aj v teréne? 

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu venovanému bezpečnosti v horách pri príležitosti spustenia mobilnej aplikácie Horská záchranná služba, ktorou si v prípade núdze privoláte pomoc jedným tlačidlom a získate prehľad o počasí, výstrahách a teréne. Hrdým partnerom aplikácie je poisťovňa Generali s jej poistením do hôr.

Pred odchodom

 

  • Skontrolujte predpoveď počasia a aktuálne výstrahy

Pred začiatkom výletu si zistite predpoveď počasia v lokalite, ktorú chcete navštíviť. Myslite na to, že aj v lete môže byť počasie premenlivé, vo vyššej nadmorskej výške ovplyvnené zvyškami snehu. Cez snehové polia prechádzajte opatrne. V zimných mesiacoch si zistite lavínovú situáciu.

  • Vyberte trasu, ktorú zvládnete

Starostlivo a poctivo zhodnoťte svoju fyzickú kondíciu a na základe toho si vyberte trasu, ktorá najlepšie vyhovuje vašim možnostiam. Oboznámte sa aj s náhradnými možnosťami trasy. Pri plánovaní sa nenáhlite a zbytočne nepreháňajte svoje ambície. Dodržiavajte sezónne uzávery a návštevné poriadky.

  • Pozrite si mapu vopred

Uistite sa, že viete dobre čítať z mapy, všetky značky v mape sú vám jasné a viete, čo znamenajú. Pomôcť vám môže aj turistický sprievodca alebo GPS navigácia.

  • Oblečte, obujte a zbaľte sa tak, aby vás nič neprekvapilo

Podľa predpovede počasia si do batoha zbaľte všetko potrebné. Všeobecne platí, že by ste mali nosiť turistickú obuv odolnú voči vode s „Vibram” podrážkou (tá sa nešmýka) a priedušné turistické ponožky, ktoré vám zvýšia komfort počas dlhšieho pochodu.
Racionálne zbaleným batohom predídete noseniu zbytočných kíl, avšak náhradné oblečenie (ktoré použijete na prezlečenie počas plánovanej zastávky), nepremokavá bunda a nohavice, rukavice, čiapka, lekárnička, mapa, čelovka, vrecko na odpadky, krém s UV filtrom, slnečné okuliare, dostatok ľahko stráviteľného jedla a pitia a fotoaparát alebo kamera nesmú v batohu chýbať. V chladnom počasí si zoberte so sebou termosku, ktorá udrží vhodnú teplotu nápojov.

  • Nezabudnite na telefón

Nezabudnite na telefón s nabitou batériou a nainštalujte si aplikáciu Horská záchranná služba. Zoznámte sa s ňou ešte pred odchodom a vyplňte potrebné údaje, aby ste v prípade potreby uľahčili svoju záchranu.

Uvedomte si, že nie všetky oblasti sú pokryté signálom, a preto nemôžete všade iniciovať telefónne hovory. V nutnom prípade je treba nájsť vhodné vyvýšené miesto so signálom. Ak sa vám podarí dovolať, počkajte nejaký čas na mieste pokrytom signálom pre prípad, že vás záchranári budú ešte kontaktovať.

V chladnom počasí si uložte telefón medzi teplé oblečenie. Telefón a doklady je dobré zabaliť do vodoodolného obalu.

  • Informujte o vašej plánovanej trase

Oznámte niekomu blízkemu, akú trasu sa chystáte absolvovať, a to najmä vtedy, ak sa na túru plánujete vydať sami. Vyplňte knihu vychádzok v aplikácii Horská záchranná služba a zapíšte sa do knihy vychádzok a túr aj fyzicky, prípadne informujte príbuzných alebo chatára o túre i predpokladanom návrate. Ak zmeníte plán (napr. túru prerušíte alebo ostanete spať v niektorej inej chate), tiež to oznámte. Vopred si zistite alternatívne možnosti prenocovania, ako sú prístrešky alebo tábory, kde sa môžete skryť v prípade zhoršenia počasia.

  • V zime buďte obzvlášť opatrní

Ak sa chystáte na turistiku v zimnom období, tá si vyžaduje používať patričný výstroj a výzbroj (stúpacie železá – mačky, cepín, paličky, dostatok teplého oblečenia). V prípade zvýšeného lavínového nebezpečenstva sa radšej zrieknite návštevy nebezpečných lokalít a turistických trás. Takéto miesta sú vždy v teréne riadne označené tabuľou HZS „LAVÍNOVÝ TERÉN“.
Ak si nie ste istí, túru absolvujte pod vedením horského vodcu.
Pozrite si na stránke www.hzs.sk alebo v aplikácii Horská záchranná služba výstrahy, aktuálne podmienky a možnosti v danej lokalite.

Všeobecné informácie o schodnosti turistických trás a horských chodníkov nájdete na stránke www.hzs.sk alebo sa môžete informovať na telefónnom čísle HZS 052/7877711, prípadne osobne v infocentre HZS v Starom Smokovci alebo v ktoromkoľvek oblastnom stredisku HZS. Lavínovú situáciu a aktuálny stupeň lavínového nebezpečenstva nájdete na stránkach www.hzs.sk a www.laviny.sk alebo sa informujte na telefónnom čísle Strediska lavínovej prevencie HZS 044/5591695.

  • Nepodceňujte svoj zdravotný stav

Ak máte zdravotné problémy, konzultujte vaše možnosti turistiky a pohybu v náročnom teréne so svojím lekárom. Nezabudnite na lieky, ktoré pravidelne užívate. Využite možnosť poistiť sa do slovenských hôr pre prípad úrazu, viac informácií o poistení do hôr nájdete na www.generali.sk.

Ako môže vyzerať zásah Horskej záchrannej služby v praxi? Pozrite si vo videu.

 

Počas výletu

  • Odchod plánujte na skoré ranné hodiny, vtedy sú podmienky najideálnejšie. Návrat plánujte do zotmenia, ale pre istotu si vždy zoberte so sebou aj čelovku alebo iný zdroj svetla.
  • Nechajte auto na vyhradených parkovacích miestach alebo na parkoviskách. Parkovanie mimo označených miest je v národných parkoch zakázané.
  • Použite mapu a skontrolujte trasu, kedykoľvek budete mať nejaké pochybnosti o správnosti smeru.
  • Venujte osobitnú pozornosť tabuliam, na ktorých sú zákazy alebo zmeny na trase, po ktorej plánujete ísť.
  • Buďte opatrní najmä na strmých exponovaných miestach, obzvlášť ak sa pod vami môžu nachádzať ľudia alebo zvieratá, aby ste zhora na nich nespustili kamene.
  • Nestojte v spádnici padajúcich skál a v žľaboch, ktoré sú veľmi nebezpečné!
  • Na exponované miesta, kde sa pre vašu bezpečnosť nachádzajú technické zabezpečovacie prvky (reťaze, kramle, stúpačky, rebríky atď.), vstupujte po jednom, nepredbiehajte sa a počkajte, kým osoby pred vami daný úsek opustia. Podobné pravidlo platí aj pri prechádzaní po mostoch a mostíkoch, ktoré vedú ponad potoky a riečky. Nezaťažujte ich príliš veľkou váhou a neopierajte sa o zábradlia.
  • Nevzďaľujte sa od skupiny a majte na pamäti, že väčšia skupina si vie v akejkoľvek situácii poradiť ľahšie. Tempo a prestávky prispôsobte celej skupine.
  • Ak stretnete v prírode zvieratá, nerušte ich, nekričte alebo neplašte hádzaním kameňov. Nedávajte im sušienky, pečivo alebo inú potravu – nekŕmte ich. Rozoznajte ich vlastné teritórium a pozorujte ich len z diaľky. Nekričte a nerobte zbytočný hluk! Dávajte pozor na voľne pustených psov, najmä v blízkosti pasienkov. V prípade, že narazíte na agresívneho psa, neutekajte. Odchádzajte pomaly čelom k nemu, nikdy sa mu neotáčajte chrbtom. Nechytajte ryby z vodných tokov a jazier, ak nemáte príslušné oprávnenia. Lov rýb je v národných parkoch zakázaný.
  • Nepite vodu z potokov a plies, nemusí byť pitná.
  • Netrhajte kvety, nezbierajte lesné plody a huby, nechytajte malé zvieratká (plazy, chrobáky, obojživelníky atď.), sú chránené osobitnými právnymi predpismi na ochranu životného prostredia.
  • Počas prestávky nikdy nenechávajte ležať na zemi otvorený batoh. Zabránite tým vniknutiu malých zvierat (hady, mravce, obojživelníky atď.), ktorých láka vôňa potravín alebo hľadajú prístrešie.
  • V prírode nič neodhadzujte, svoje odpadky si vezmite so sebou.
  • Stanovanie alebo táborenie je v národných parkoch zakázané. Prenocovať môžete v útulniach, vyhradených táboriskách alebo v horských chatách.
  • Pamätajte si, že je zakázané klásť oheň v lese a okolí mimo vyhradených miest na to určených. Ak ste spozorovali požiar, okamžite upozornite hasičov. V prípade, že ho nedokážete uhasiť sami, ihneď odíďte z miesta potenciálneho nebezpečenstva.
  • Objektívne zhodnoťte svoj fyzický a psychický stav. V prípade, že pociťujete únavu a cieľ vašej trasy je ďaleko, vráťte sa po tej istej trase späť.
  • Priebežne si kontrolujte váš časový plán túry. Ak zistíte, že máte veľkú časovú stratu, prehodnoťte náhradné varianty trasy alebo sa vráťte späť po rovnakej trase.

 

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.