Riaditeľ HZS Martin Matušek: Aplikácia HZS s novou funkciou Anjel strážny urýchli pátracie akcie
Aplikácia Horskej záchrannej služby je pre verejnosť dostupná už viac ako štyri roky a pre záchranárov je neoceniteľným pomocníkom. Výrazne skracuje lokalizáciu zraneného alebo uviaznutého človeka ešte pred samotným výjazdom na záchrannú akciu.
Poisťovňa Generali ti ako hrdý partner mobilnej aplikácie Horská záchranná služba prináša tento mesiac horský špeciál. Keď sa vydáš za dobrodružstvom na slovenské hory, nezabudni dať echo aj tvojmu Anjelovi strážnemu. Nová funkcia v aplikácii HZS ťa pomôže nájsť, aj keď si už sám nedokážeš privolať pomoc.
Záchranárom ste viac ako 28 rokov. Čo vás priviedlo k tejto profesii? Očarili vás hory, príroda a neštandardná „kancelária“ alebo ste jednoducho adrenalínový typ človeka?
Hory sú mi blízke, pretože som v nich trávil čas už od útleho detstva. Samozrejme, moju profesijnú cestu ovplyvnila aj rodina, ktorá bola dlhoročnou súčasťou záchranárskej komunity. Môj otec bol záchranárom a následne náčelníkom v oblasti Malej Fatry dokopy 40 rokov. No a môj strýko patril zase medzi prvých zakladateľov Horskej záchrannej služby v Národnom parku Malá Fatra. Rozhodnutie, že sa stanem záchranárom, teda neprišlo zo dňa na deň, ale bol to niekoľkoročný proces, na ktorý malo vplyv viacero faktorov. Pre mňa je aktívny život v prírode zdrojom radosti a pokoja. Práca horského záchranára nie je rutinná záležitosť. Každý deň prináša nové výzvy a vyžaduje si istú dávku improvizácie, čo je jedným z dôvodov, prečo som nikdy neuvažoval o zmene povolania.
Kariéru ste začínali v Národnom parku Malá Fatra. Neskôr ste si skúsili prácu v Stredisku lavínovej prevencie, dvadsať rokov ste pôsobili vo Vysokých Tatrách ako záchranár a od tohto roka ste riaditeľom Horskej záchrannej služby. Je to množstvo skúseností, spomienok a praxe. Bola pre vás niektorá z týchto pozícií naozaj srdcová záležitosť?
Zhodnotil by som to tak, že v každom období sa mi páčilo niečo iné. Boli časy, keď som mal rád sneh a práca v Stredisku lavínovej prevencie bola pre mňa veľmi zaujímavá. Neskôr prišlo obdobie, keď som sa radšej šplhal po skalách. A keďže som bol odmalička v kontakte so psami, je mi veľmi blízka práca kynológa. Aktuálne mám nové pracovné výzvy na pozícii riaditeľa. Denne riešim množstvo nových situácií týkajúcich sa rôznych tém, ktoré táto pozícia vyžaduje. Napríklad, aktuálne riešim veľa právnych či legislatívnych záležitostí. Nie je to jednoduché, ale mám pri sebe skvelý tím ľudí, na ktorý sa môžem stopercentne spoľahnúť a kedykoľvek obrátiť. Nemôžem teda jednoznačne povedať, ktorá z pozícií bola tá najlepšia, pretože každá mala a má svoje osobné čaro.
Pamätáte si na svoj prvý výjazd? Myslíte často na to, čo ste v teréne zažili alebo naopak nad tým, že ide aj o psychicky namáhavú prácu? Snažíte sa nevracať do minulosti?
Prvý výjazd bol už veľmi dávno, ale matne si spomínam, že to bolo niekde v okolí Malej Fatry na Zbojníckom chodníku v Tiesňavách. Veľmi striktne rozdeľujem prácu a osobný život. A to tak z etických princípov, ako aj z dôvodu zachovania duševnej pohody. K výjazdom pristupujem veľmi profesionálne. Každý zásah je jedinečný a do každej záchrannej akcie vkladám maximálne nasadenie. Samozrejme, prídu aj úsmevné situácie, ale je to skôr rarita. Veľké množstvo výjazdov je, bohužiaľ, o bolesti, strachu a niektoré sa končia priam tragicky.
Ako horský vodca ste určite zažili množstvo krásnych netradičných výhľadov. Akú najvyššiu horu ste navštívili? Máte v slovenských horách svoje obľúbené miesto?
Najvyššie som sa dostal do 6500 m n. m. v Himalájach. Je tam krásne, len je to ďaleko a na takýto typ turistiky potrebujete aj viac času, ktorého už dnes toľko nemám. Ešte predtým, než som začal pôsobiť vo Vysokých Tatrách, som strávil viac než päť rokov v Alpách. Aj tam bolo krásne, ale napriek tomu musím povedať, že naše Tatry sú mi srdcu najbližšie, pretože nám ponúkajú veľa možností na pomerne malej rozlohe. Je pre mňa ťažké vybrať jedno konkrétne miesto, pretože som typ človeka, ktorý rád objavuje a neustále navštevuje nové miesta. Momentálne rád navštevujem štít Vysokých Tatier – Vysokú, ale bolo obdobie, keď by ste ma často našli na Gerlachovskom štíte.
Ak by ste mali porovnať Alpy a Vysoké Tatry, neberúc do úvahy ich veľkosť, aké rozdiely alebo špecifiká by nás mohli ako turistov prekvapiť? Sú Vysoké Tatry niečím špecifické z pohľadu záchranára a horského vodcu v porovnaní s Alpami?
Jednoznačný rozdiel vidím v rýchlosti zmien počasia. Napriek tomu, že sú Alpy naozaj obrovské pohorie, bolo tu pre nás záchranárov oveľa jednoduchšie predvídať zmenu počasia. Vo Vysokých Tatrách je zmena počasia dynamickejšia a často až nepredvídateľná. Aj preto apelujeme na turistov, aby používali správne vrstvenie oblečenia a vhodnú obuv. Napríklad pri jarnej turistike môžete začať deň v tričku s krátkym rukávom, ale o pár hodín neskôr budete potrebovať čiapku a zimnú bundu, pretože vo vyšších nadmorských výškach môže byť stále snehová nádielka.
Z médií často počúvame informácie o zranených turistoch. Niektoré zrazenia sú priam až fatálne. Ako vyzerá aktuálna letná sezóna 2024 na horách? Zaznamenali ste zvýšený počet výjazdov? Sú podľa vás turisti disciplinovaní?
Počet výjazdov je tento rok mierne vyšší v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, ale nie dramaticky. Na druhej strane, počet volaní na tiesňovú linku vzrástol približne o tretinu. Našťastie, väčšina turistov dodržiava pravidlá, no stále sa stretávame s tými, ktorí ich porušujú. Príčiny výjazdov môžeme rozdeliť do dvoch hlavných skupín, ktoré sa v podstate nemenia. Prvá skupina zahŕňa ľudí, ktorí precenia svoje schopnosti. Druhá skupina zahŕňa tých, ktorí podcenia náročnosť zvolenej túry.
Čo považujete za kameň úrazu?
Myslím si, že v súčasnosti máme prístup k obrovskému množstvu informácií. Pre ľudí však nie je pohodlné hľadať a overovať informácie z viacerých zdrojov a niekedy dôverujú aj (ne)odborníkom, ktorí sa stali horskými vodcami zo dňa na deň. Ako záchranár a vodca s dlhoročnými skúsenosťami odporúčam, aby si ľudia overovali informácie o počasí, dĺžke trasy či jej prevýšení na oficiálnych webových stránkach. Napríklad také počasie si môže skontrolovať každý nováčik, ale aj skúsený turista na webe Slovenského hydrometeorologického ústavu.
Už štvrtý rok funguje aplikácia HZS, na ktorej spolupracujete s poisťovňou Generali. Považujete aplikáciu za prínosnú pri pátraniach? V čom vidíte jej najväčšie benefity?
Po štyroch rokoch spolupráce s aplikáciou môžem objektívne zhodnotiť, že najväčším prínosom pre Horskú záchrannú službu je rýchlejšia lokalizácia zraneného alebo uviaznutého človeka ešte pred samotným výjazdom. Až v 90 % prípadov evidujeme, že aplikáciu HZS majú nainštalovanú vo svojich telefónoch hlavne Slováci a česky hovoriaci turisti. Stále však máme problém s viac ako dvomi tretinami turistov, ktorí buď nechcú aplikáciu používať, alebo o nej ani nevedia.
Spája aplikácia záchranný tím HZS aj s inými záchrannými zložkami?
Aktuálne najčastejšie spolupracujeme s Vrtuľníkovou záchrannou zdravotnou službou a pevne verím, že táto spolupráca sa rozšíri aj o ďalšie záchranné zložky. Aplikácia nám už teraz výrazne pomáha pri pátraniach, odovzdávaní informácií a v mnohých ďalších situáciách.
Aplikácia HZS sa priebehu rokov neustále inovuje. Tento rok tím vývojárov predstavil funkciu „Anjel strážny“, ktorá dokáže jednoduchšie lokalizovať osobu pri záchrannej alebo pátracej akcii. Novinka mnohé zefektívni. Viete nám aspoň odhadom prezradiť o koľko minút sa dokáže skrátiť čas pátrania?
Novú funkciu v aplikácii HZS veľmi oceňujeme. Mal som príležitosť priamo komunikovať s vývojárom tejto funkcie a považujem ju za ďalší úspešný krok, ktorý môže zachrániť mnoho životov, ak ju verejnosť správne využije. V horách, ako záchranári, často čelíme problémom so stratou signálu, čo robí lokalizáciu telefónov takmer nemožnou. Tento problém pretrváva na Slovensku už viac ako 20 rokov a postihuje viac ako tretinu vysokohorských oblastí. Aplikácia HZS nám už pomohla urýchliť pátracie akcie, niekedy o 10 minút, inokedy až o hodinu, čo je veľký prínos. Nemožno to však presne určiť, pretože každá pátracia akcia je veľmi individuálna, ale každá minúta navyše môže byť rozhodujúca.
S akým iným častým problémom sa stretávajú horskí záchranári v rámci lokalizácie zrazeného, prípadne komunikácie s ním?
Jedným z častých problémov, s ktorými sa stretávame, je vybitý telefón. Tu platí jednoduché pravidlo – čím zložitejšie a modernejšie zariadenie, tým rýchlejšie sa vybíja. Keď je telefón vybitý, zranený si nevie privolať pomoc, čo môže viesť k predĺženiu pátracej akcie. Samozrejme, to vedie aj k stresu v rodine, keďže sa so zraneným nevie nikto spojiť. Základom je ísť na túru so 100-percentnou baterkou a byť pripravený. Šetriť stav batérie na telefóne je možné aj vypnutím nepotrebných aplikácií a funkcií. Turisti môžu využiť napríklad aj úsporný režim, ktorý taktiež predĺži výdrž batérie. Zároveň odporúčame, aby si so sebou pribalili power banku, ak by bolo potrebné nabiť telefón priamo v teréne.
Komu odporúčate stiahnuť aplikáciu HZS a prečo? Dokáže ju ovládať, povedzme, aj senior či dieťa?
Aplikácia HZS je v spolupráci s Generali navrhnutá tak, aby bola jednoduchá a intuitívna, takže ju môže používať každý, kto má aspoň základné skúsenosti s dotykovou obrazovkou. V prípade núdze si dokážete privolať pomoc jedným tlačidlom, zdieľať svoju polohu so záchranármi a zároveň máte prehľad o počasí, výstrahách a teréne. Vekovo je neobmedzená a dostupná pre všetky typy telefónov. Aplikácia je určená nielen pre turistov plánujúcich vysokohorské túry, ale aj pre ľudí, ktorí sa vyberú do lesa počas hubárskej sezóny, pre návštevníkov, ktorí sa stratili v cudzom meste alebo pre horolezcov, ktorí potrebujú pomoc napríklad pri zlaňovaní. Jednoducho povedané, nie všade na Slovensku to na sto percent poznáme.
Ak sa už toto leto vyberiete kamkoľvek do hôr, nezabudnite si stiahnuť aplikáciu Horská záchranná služba, ktorej partnerom je poisťovňa Generali. Pomôže vám vyplniť vaše plánované turistické trasy, dohľadať si jednoducho najbližšie stredisko Horskej záchrannej služby, záchrannú stanicu či najbližšiu horskú chatu. S aplikáciou máte prehľad o počasí, ale aj o výstrahách v horskej oblasti, v ktorej sa aktuálne nachádzate. Okrem toho si môžete v aplikácii uzatvoriť aj poistenie do hôr od poisťovne Generali, ktoré by malo byť povinnou výbavou každého turistu. Aplikáciu HZS si môžete zadarmo stiahnuť v Apple Store alebo Google Play.