projekt poisťovne logo generali

Mešká vám let alebo vám ho zrušili? Máte nárok na štedrú kompenzáciu – praktický návod, ako o ňu požiadať

Jožo a Hanka Orgonášovci 23. 06. 2019

Ak sa vám to ešte nestalo, patríte do kategórie tých šťastnejších. Keďže letecky cestuje stále viac ľudí, stáva sa čoraz častejšie, že sa niektoré lety omeškajú (dokonca výrazne), prípadne vám letecký dopravca let úplne zruší. Ochrana cestujúceho je z pohľadu zákona v tomto nadštandardne silná a ak sa vám podobná udalosť prihodila, myslite na to, že máte nárok na (pomerne zaujímavú) kompenzáciu! Čo všetko musí pre vás letecký dopravca zabezpečiť? Kedy máte nárok na finančnú kompenzáciu? Pripravili sme pre vás detailný prehľad, ako na to. Navyše nemusíte byť ani právnikom, aby ste sa rýchlo a účinne domohli svojej náhrady.

Čo robiť v prípade, že vám let zrušia úplne

Podľa európskych právnych predpisov je zrušený let taký let, ktorý bol prepravcom naplánovaný, bolo naň rezervované aspoň jedno miesto (napríklad to vaše) a odlieta z letiska umiestneného na území niektorého z členských štátov EÚ. Zrušené a zmeškané lety napríklad v USA sa riadia menej prísnymi pravidlami ako v Európskej únii.

Ak boli splnené vyššie spomenuté podmienky, máte nárok na úhradu nákladov na letenku alebo vám prepravca musí zabezpečiť let pri najbližšej možnej príležitosti, resp. si môžete vybrať let v neskoršom dátume podľa vášho želania.

Ak sa vám takáto situácia stane na letisku, vzniká vám nárok aj na bezplatné jedlo, telefónne hovory a ak budete potrebovať prespať (na jednu alebo viac nocí), kým čakáte na ďalší let, musí vám prepravca zabezpečiť aj ubytovanie.

Na rozdiel od cestovného poistenia, bez ktorého sa dnes na cestu do zahraničia či na dovolenku vydá už len málokto, je povedomie o pasažierskych právach pri zrušených či zmeškaných letov medzi cestujúcou verejnosťou stále pomerne nízke.

Mešká vám let alebo vám ho zrušili? Máte nárok na štedrú kompenzáciu - praktický návod, ako o ňu požiadať

Teraz však prichádza tá zaujímavejšia časť. Ak zrušenie vášho letu nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami (vyššia moc ako napríklad živelné pohromy) a ako pasažier ste neboli informovaní o zrušení aspoň 14 dní pred odletom, máte právo aj na finančnú náhradu!

Ak zrušenie vášho letu nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami a ako pasažier ste neboli informovaní o zrušení aspoň 14 dní pred odletom, máte právo aj na finančnú náhradu!

Mešká vám let alebo vám ho zrušili? Máte nárok na štedrú kompenzáciu - praktický návod, ako o ňu požiadať

Výška náhrady sa pohybuje od 250 do 600 eur a závisí od toho, či letíte v rámci EÚ (pri letoch so vzdialenosťou menšou ako 1500 km je náhrada 250 eur, nad 1500 km je to 400 eur) alebo odlietate z EÚ a pristávate mimo EÚ – v tomto prípade môže byť kompenzácia až do výšky 600 eur, ak váš let mal byť dlhší ako 3500 km.

PRAKTICKÝ PRÍKLAD

Mal som naplánovaný let z Bratislavy na predĺžený víkend do Londýna, letecká spoločnosť však 3 dni pred odletom let náhle zrušila. Nešlo o žiadnu mimoriadnu udalosť a náhradné lety, ktoré mi ponúkli, mi nevyhovovali. Obe letiská sú v EÚ, vzdialenosť je 1288 km, takže mám nárok na odškodnenie vo výške 250 eur.

Tip č. 1: V prípade, že vám prepravca naozaj zruší let (v najhoršom možnom prípade), vyžiadajte si pri odbavovacom pulte písomné informácie o vašich právach (právo o náhrade a pomoci).

Tip č. 2: Rovnako odporúčame si vyžiadať aj písomné potvrdenie od zamestnanca letiskovej spoločnosti o tom, že váš let bol zrušený a aj dôvod jeho zrušenia. Toto potvrdenie nemá predpísanú formu, dôležité však je, aby ste mali čo najviac dôkazov v prípade, že budete o náhradu škody žiadať (k čomu sa ešte dostaneme).

Mešká vám let alebo vám ho zrušili? Máte nárok na štedrú kompenzáciu - praktický návod, ako o ňu požiadať

Zmeškaný let – áno, aj pri ňom máte nárok na odškodné!

Prídete na letisko a váš let bude označený ako „delayed” (čiže mešká) – pomerne bežná vec, ale európske právo tlačí prepravcov aj v tomto smere do kompenzácií v prospech cestujúceho. Ak vám let mešká viac ako 2 hodiny, máte nárok na bezplatné jedlo (často v podobe voucherov, ktoré si môžete uplatniť priamo na letisku).

Ak sa váš let omešká až do nasledujúceho dňa, máte nárok aj na ubytovanie a prepravu medzi letiskom a hotelom. Ak bude váš let meškať viac ako 5 hodín, môžete žiadať o plnú finančnú náhradu vašej letenky alebo iný spiatočný let.

A teraz opäť pozor – ak let mešká pri prílete (!) viac ako 3 hodiny, vzniká opäť nárok na finančné odškodnenie od 250 do 600 eur v závislosti od dĺžky trasy (do 1500 km = 250 eur, do 3500 km = 400 eur a nad 3500 km = 600 eur).

Ak vám let mešká viac ako 2 hodiny, máte nárok na bezplatné jedlo. Ak bude váš let meškať viac ako 5 hodín, môžete žiadať o plnú finančnú náhradu vašej letenky alebo iný spiatočný let. Ak let mešká pri prílete viac ako 3 hodiny, vzniká opäť nárok na finančné odškodnenie od 250 do 600 eur v závislosti od dĺžky trasy.

PRAKTICKÝ PRÍKLAD

Mám naplánovanú dvojtýždňovú dovolenku v New Yorku. Cestujem z Prahy a na letisku sa dozviem, že môj let má meškanie. Nevadí, pár hodín počkám v kaviarni na wi-fi. Pri prílete v NYC však zistím, že sme pristáli o 4 hodiny neskôr, ako bol pôvodne plánovaný prílet. Nič strašné, ale keďže sme odlietali z EÚ a let je dlhší ako 3500 km, môžem sa dožadovať štedrého odškodného – až 600 eur!

Opäť si na letisku vypýtajte potvrdenie o meškaní letu a uschovajte si ho.

Ďalšie nároky, o ktorých sa veľmi nehovorí

Často sa hovorí iba o zrušených alebo zmeškaných letoch. Môžu však nastať ešte dve situácie, pri ktorých sa tiež môžete domáhať odškodného:

  1. prepravca vám odmietne nástup do lietadla alebo
  2. vám zmení cestovnú triedu bez vašej vedomosti.

Aj tu odporúčame sa brániť, presný postup nájdete tu.

Mešká vám let alebo vám ho zrušili? Máte nárok na štedrú kompenzáciu - praktický návod, ako o ňu požiadať

Ako si nárokovať odškodnenie?

Ak spĺňate podmienky na finančné odškodnenie v prípade zmeškaného alebo zrušeného letu, máte dve možnosti. Môžete sa dožadovať odškodnenia priamo u leteckej spoločnosti, prípadne môžete škodu vymáhať prostredníctvom agenta.

Ak sa do toho chcete pustiť sami, je potrebné si stiahnuť a vyplniť tento formulár. Je v slovenčine a v úvode ponúka presný návod, čo treba vyplniť a kam formulár zaslať. Mimochodom, nie je to nič zložité.

Po úspešnom odoslaní formulára je potrebné sa vyzbrojiť trpezlivosťou. Prepravca má až 6 týždňov na to, aby vám poskytol odpoveď a ani tá nemusí byť pozitívna. Omnoho jednoduchším riešením je kontaktovať niektorého z agentov, ktorí sa na odškodnenia špecializujú.

V praxi ide o online služby. Je ich viacero, napríklad AirHelp, Flightright, ClaimCompass, ClaimCloud či Vaše nároky.

Týchto služieb sú desiatky a vymakali komfort svojich služieb na úroveň, že vám stačí väčšinou zadať iba číslo a dátum vášho letu a online hneď zistíte, či máte nárok na kompenzáciu a v akej výške.

Overenie nároku na odškodné je bezplatné, bežne si potom agent pýta 15 – 20 % províziu z vymoženej výšky odškodného. Je iba na vás, či vám 15 – 20 % stojí za to úsilie si žiadať o odškodné sami.

A to najlepšie na záver – v niektorých prípadoch môžete žiadať o odškodné až 3 roky spätne!

Prajeme šťastné a nemeškajúce lety!

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.