projekt poisťovne logo generali

Na čo si dať pozor pri obhliadke jazdeného auta

Michael Kasarda 21. 10. 2021

Chcete si kúpiť auto? Môže vás prekvapiť, že od začiatku pandémie sa výber podstatne zúžil. Ponuka lacnejších nových áut už zďaleka nie je taká pestrá ako pred pár rokmi, a tak mnoho ľudí volí kúpu jazdeného vozidla. Vysoký dopyt a pokles dovozu zo zahraničia majú za následok vypredané autobazáre a vyprázdnené inzertné webové portály. Ak si teraz hľadáte jazdené auto, mali by ste preto spozornieť. Pri výbere sa treba zamerať na celkový dobrý stav vozidla a odhaliť skryté nedostatky, ktoré by mohli kúpu vozidla poriadne predražiť.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu, v ktorom sa spolu s odborníkmi venujeme bezpečnosti na cestách a rôznym auto-moto témam. V tom, aby ste sa na cestách cítili bezpečne, vám pomôže aj povinné zmluvné poisteniehavarijné poistenie od poisťovne Generali, ktoré si vyskladáte na mieru podľa svojich predstáv.

Najčastejšie kritériá pri výbere jazdeného auta bývajú rok výroby a počet najazdených kilometrov. Odborníci však hovoria, že skôr než na tieto čísla treba prihliadať na celkový stav vozidla. Auto s malým počtom kilometrov, ktoré však prešlo na krátkych trasách s častými studenými štartmi, vás môže na servise vyjsť drahšie ako kus s dvojnásobným nájazdom, ktorý väčšinu svojho života prežil na diaľnici. Auto sa neopotrebúva len časom – ničia ho aj zlé cesty, studené štarty, krátke trasy či agresívna jazda štýlom brzda-plyn. Veľkým rizikom môže byť aj nesprávna oprava auta po nehode – obzvlášť taká, ku ktorej sa predávajúci neprizná.

Autá, ktoré vychádzajú z fabriky nové, sú všetky rovnaké, ale každé jazdené auto je unikát. Či už auto kupujete v autobazári, v značkovej predajni z ponuky jazdeniek alebo od súkromného predajcu, poradíme vám, na čo sa zamerať pri obhliadke auta a skúšobnej jazde. Poctivá kontrola môže odhaliť nedostatky vozidla spôsobené zanedbanou údržbou, prípadne chyby, ktoré by sa mohli prejaviť až po niekoľkých tisícoch kilometrov, alebo vám môže pomôcť vyjednať nižšiu kúpnu cenu.

Začnite pohľadom pod kapotu a na kolesá

Ak je to možné, dohodnite sa s majiteľom, že si prídete pozrieť auto, ktoré nie je zohriate. Ešte pred naštartovaním skontrolujte motorový olej – nemalo by ho byť priveľa ani primálo a ak je mútny či sú v ňom drobné čiastočky kovu, signalizuje to pravdepodobne vážnu poruchu motora. So studeným motorom môžete skontrolovať aj chladiacu kvapalinu, či je v správnej hladine, je číra a má jasnú ružovú alebo modrozelenú farbu. V motorovom priestore by nemali byť pozorovateľné žiadne úniky kvapalín. Paradoxne aj príliš čistý motorový priestor môže byť podozrivý – predávajúci sa možno snažil zamaskovať nedávnu poruchu či jej opravu.

shutterstock_546252814.jpg

Buďte pripravení na to, že pri obhliadke sa pri kontrole kolies a spodku auta môžete trochu zašpiniť. Disky kolies by nemali byť príliš poodierané, pneumatiky by mali byť rovnomerne zjazdené. Ak sú výrazne viac zjazdené na vonkajšej alebo vnútornej strane, môže to signalizovať problém s geometriou.

Mimochodom, viete, prečo ľuďom, ktorí si chodia obzerať jazdené autá, hovoria predajcovia „okopávači pneumatík“? Ľahkým kopnutím do bočnice pneumatiky môžete zistiť, či je dobre nahustená alebo nie – ak sa vám špička topánky odrazí, pneumatika je skôr nahustená na dobrý tlak. Podhustená, mäkká pneumatika náraz topánkou skôr pohltí. Tento test však nemá žiadnu výpovednú hodnotu a predajcu skôr len podráždi.

Prvé miesta, kde sa prejaví hrdza, sú obyčajne spodné hrany dverí a kufra, hrany blatníkov a rúry a tlmič výfuku. Ak začína karoséria hrdzavieť na podozrivo mladom aute, môže to byť prejav nesprávnej opravy auta po nehode.

Okrem hrdze spoznáte zle opravenú karosériu aj podľa viditeľne odlišného odtieňa laku na jednom paneli či podľa chýb lakovania, akými sú napríklad matné fľaky, zaschnuté kvapky farby na hranách či takzvaná „pomarančová kôra“. Nesprávne opravené auto nemusí len vyzerať horšie či začať skôr hrdzavieť, ale v prípade ďalšej nehody nemusí posádke poskytnúť očakávanú bezpečnosť.

Pohodlne sa usaďte a skontrolujte, či všetko funguje

Keď po kontrole kolies a spodku auta vstanete a oprášite si ruky a kolená, pozrite sa na stav interiéru. Najlepším ukazovateľom, či auto nemá stočené kilometre, je sedadlo a volant – ak sú podozrivo opotrebované (alebo volant je, naopak, čerstvo prečalúnený), je možné, že auto najazdilo viac kilometrov, než sa tvári.

Kým naštartujete, otočte kľúčikom do prvej pozície (alebo stlačte štartovacie tlačidlo bez toho, aby ste mali nohu na brzde či spojke) a sledujte, ako sa rozsvietia všetky výstražné kontrolky. Po chvíli by mali zhasnúť. V tomto stave tiež môžete skontrolovať, či sťahovanie okien funguje na všetkých oknách hladko a bez vŕzgania. Takisto overte, že centrálne zamykanie otvára všetky dvere vrátane kufra. Zapnite všetky svetlá vrátane výstražných a hmlových a skontrolujte, či fungujú.

Samotné naštartovanie by malo prebiehať bez prílišných vibrácií. Unavené, pomalé štartovanie značí najskôr vybitú autobatériu. Po naštartovaní vyjdite z auta a počúvajte, či motor nevydáva zvláštne kvílenie, klepanie či cinkanie. Dym z výfuku by rozhodne nemal byť sivomodrý ani čierny. To sú tiež príznaky, ktoré nasvedčujú, že s motorom niečo nie je v poriadku.

shutterstock_1912944610.jpg

Chyby odhalí aj prudké brzdenie

Počas skúšobnej jazdy nielen zistíte, či vám auto pocitovo sedí, ale môžete sa aj veľa dozvedieť o stave dielov podvozka a bŕzd. Jazdite pomaly po parkovisku s volantom vytočeným do jednej aj druhej strany a počúvajte, či sa neozýva cvakanie. V kopci (alebo aspoň na výjazde z podzemnej garáže) skontrolujte, že zatiahnutá ručná brzda auto udrží alebo je jej účinok nedostatočný.

Skúste silnejšie stlačiť plyn v nízkych otáčkach a pozorujte, či auto zrýchľuje plynule bez vibrácií. Rozbehnite sa na 80 – 100 kilometrov za hodinu a skúste prudšie zabrzdiť, či auto nevibruje – príčinou by boli zvlnené brzdové kotúče. Na rovnej ceste na chvíľu povoľte volant a sledujte, či auto neťahá do jednej strany – tento problém odstráni nastavenie geometrie. Ak skúšate auto s automatickou prevodovkou, dajte pozor, či netrhá pri preraďovaní z jednotky na dvojku alebo naopak.

Čo z toho je naozaj rozhodujúce?

Ak na aute nájdete jeden či dva ľahko odstrániteľné nedostatky, je to celkom normálne – kupujete si predsa jazdené auto, nejaké výdavky na servis musíte očakávať. Na internete nájdete množstvo plánov údržby a servisných odporúčaní pre konkrétny model, takže sa na to viete pripraviť. Odporúčame predajcu požiadať, aby výdavky na odstránenie akútnych nedostatkov zohľadnil v kúpnej cene.

Spozornieť treba najmä vtedy, ak je chýb viac. V tom prípade je na mieste obava, že ide o naozaj zanedbané auto, prípadne o auto po ťažkej havárii alebo poskladané z viacerých vrakov. Také autá zvyknú mať pre budúcich majiteľov pripravené ďalšie, oveľa drahšie prekvapenia, a ak nemáte špecifický dôvod na kúpu konkrétneho kusu, odporúčame vám hľadať ďalej. Ak si budete pozorne vyberať, môžete výhodne kúpiť zachovalý kúsok, ktorý sa vám za vašu starostlivosť odvďačí spoľahlivou prevádzkou.

Po kúpe auta nezabudnite ani na povinné zmluvné poistenie a havarijné poistenie, ktoré si vyskladáte na mieru podľa svojich potrieb.

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.