Praktické rady na off-road cyklistiku pre začiatočníkov
Cyklistika na Slovensku sa v posledných rokoch dostáva na výslnie čoraz viac. Ja osobne sa tomu veľmi teším. Je vždy príjemné, či už na ceste, alebo v lese, stretnúť aj iných cyklistov.
Niektorí ľudia začali buď rovno s terénnou cyklistikou, alebo sa najprv zoznámili s cestnou cyklistikou.
Tí, čo začali s cestnou, čoraz viac začínajú objavovať krásy terénnej cyklistiky ako cross-country, cyklocross alebo enduro. To si však, samozrejme, vyžaduje ovládať aj nové zručnosti, a preto skúsim priniesť niektoré z praktických tipov na jej zvládnutie, aby sa do lesa na bicykli mohol bezpečne vybrať naozaj každý.
Zostaň uvoľnený
Úlohou tvojho bicykla je kopírovať terén. Tvojou úlohou je nechať bicykel robiť si svoju robotu. To znamená, že musíš nechať svoje telo uvoľnené tak, ako sa len bude dať a bude ti to prirodzené. Ak prechádzaš prekážky ako korene alebo skaly, zdvihni zadok zo sedla. Čím viac je terén technický, tým viac sa bicykel musí pod tebou hýbať.
Pri zjazde dole kopcom drž lakte a kolená na široko, aby si mohol pružiť a kopírovať terén. Takto dovolíš tvojmu bicyklu prejsť cez prekážku bezpečne a nie s ňou bojovať.
Udrž rýchlosť
Keď prechádzaš náročným terénom, ako je strmý kopec s koreňmi a skalami, je dôležité udržať alebo ešte zvýšiť svoju rýchlosť. Týmto spôsobom prejdeš cez náročný úsek ľahšie, rýchlejšie, a tým pádom v závere ušetríš viac sily.
Hraj sa so svojím ťažiskom
Ak ideš do ťažkého stúpania, sadni si na špičku svojho sedadla a natlač sa telom dopredu. Takto dostaneš svoju váhu na predné koleso, čo je dôležité. Koleso tak získa lepšiu trakciu a pomôže ti to, aby si sa neprevážil na chrbát.
Keď ideš do zjazdu, naopak, presuň pôsobisko ťažiska čo najviac dozadu. Posuň sa zadkom za sedadlo, čo ti, naopak, pomôže pri dropoch (skokoch) nepreletieť cez riadidlá dopredu a jazdiť bezpečne.
Na brzdy zľahka
Dnes už majú všetky terénne bicykle kotúčové brzdy, ktoré sa vyznačujú výbornými brzdiacimi schopnosťami. Ak ideš do ostrej zákruty, spravidla je dobré si pred zákrutou ľahko pribrzdiť a cez zákrutu držať rýchlosť. Ak prepáliš vstup do zákruty, nebrzdi prednou brzdou! Tá ťa katapultuje cez riadidlá alebo ti podšmykne koleso a to sa môže skončiť naozaj zle. Radšej voľ v tomto prípade zadnú brzdu, ňou síce tak isto môžeš dostať šmyk, ale pravdepodobnosť je oveľa nižšia.
Používaj všetky prevody
Trať v terénne býva zväčša veľmi členitá a vyžaduje si používanie všetkých prevodov.
Správnym výberom a časovaním prehadzovania prevodu si uľahčíš jazdu a ušetríš viac energie na neskôr. Napríklad je dobré si pred stúpaním dávať postupne ľahší prevod, aby si si udržal kadenciu niekde pri 90 otáčkach za minútu počas celého stúpania. Dávno je známe univerzálne pravidlo, že pri kadencii pedálovania približne 90 otáčok za minútu je ekonomika šliapania do pedálov najlepšia. Samozrejme, kadencia je individuálna a nemusí byť presne 90 otáčok za minútu. Pre silových jazdcov je zväčša efektívnejšia trošku nižšia kadencia a pre hmotnostne ľahších jazdcov je to, naopak, vyššia kadencia, viď Chris Froome.
Je to jedna z vecí, ktoré sa dá naučiť aj špecifickým tréningom.
Nastav si tlmiče
V dnešnej dobe už má každý horský bicykel minimálne predné odpruženie, ak náhodou nie je už aj celoodpružený.
Význam odpruženia spočíva v tom, aby si v teréne prechádzal prekážky alebo skoky oveľa jednoduchšie. Aby si využil plný potenciál horského (terénneho) bicykla, je podstatné si ho nastaviť podľa svojej váhy a poprípade štýlu jazdy. Je preto dôležité si pravidelne meniť kvapalinu a držať po každej jazde bicykel pekne čistý a naolejovaný.
Pozeraj tam, kam chceš ísť…
…a nie tam, kam nechceš ísť. Jednou z najčastejších chýb, ktorú cyklista urobí pri zjazde, je spanikárenie v zákrute. Cyklista sa nepozerá tam, kam by chcel ísť, ale niekam úplne inam. Automaticky bicykel nasmeruje smerom, kam nemá. Skočí na brzdy a končí to zväčša pádom. Bicykel ide tam, kam sa pozerajú oči, preto sa netreba pozerať na prekážku, ale cez prekážku, nepozerať sa do zákruty, ale za zákrutu. Držte bradu dole a oči smerujete najďalej, ako môžete vidieť na trasu.
Čo si nezabudnúť vziať do lesa
Je veľa príbehov, ako si bikeri nezobrali potrebnú výbavu a dlhé hodiny čakali, kým niekoho stretnú. Niekedy sa to stáva v horších a niekedy v lepších prípadoch. Preto nenechávajte veci na náhodu a vždy choďte do lesa vybavený a „pripravený“ na najhoršie. Vo vašej výbave by nemali určite chýbať nabitý mobil, občiansky preukaz a kartička poistenca, vybavenie na výmenu defektu, multikľúč s nitovačkou, nejaké jedlo navyše, napríklad tyčinka, fľaša s vodou a nikdy nezaškodí nepremokavá pláštenka, ktorá nezaberie veľa miesta.
Dúfam, že vám zopár mojich rád pomohlo. Tak opatrne, veľa zábavy a vidíme sa na traile.