Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii

Pri behaní nezabúdajte aj na svoju bezpečnosť

28. 01. 2019

Toto je asi najviac podceňovaný rozmer pri behaní, ktorému bežci či bežkyne venujú zvyčajne menej pozornosti ako by mali. Je to tým, že nesúvisí priamo s behom ako fyzickou aktivitou, ale ak chcete behávať pravidelne, mali by ste dbať aj na vlastnú bezpečnosť, ktorá je kľúčová.

Menej svetla

Najmä v zimnom období sa veľa ľudí k behu dostane až keď zapadá slnko alebo až po zotmení. Pre vyššiu osobnú bezpečnosť preto odporúčame vyhľadať si na behanie ideálne lokalitu, ktorú dobre poznáte a ktorá je bezpečná aj po západe slnka.

Ak je tma a vy chcete behať, ideálne sú dobre osvetlené chodníky či parky alebo verejne prístupné bežecké dráhy, trate či ovály s umelým osvetlením.

Reflexné prvky

Ak sa už aj vydáte do miest, kde je nedostatočné osvetlenie, nezabudnite si zobrať oblečenie s reflexnými prvkami či plochami alebo blikajúce svetlo, aby vás bolo vidieť už z väčšej vzdialenosti. Na výber sú dnes už rôzne druhy – klasické čelovky, ale aj na rameno, členok, okolo pása či na bežecký batoh. Bývajú bežne odolné vode či otrasom a svietia často vo viacerých režimoch – od neprerušovaného svetla až po niekoľko frekvencií blikania. Pre ešte lepšiu viditeľnosť existuje navyše aj veľký výber reflexných pások či iných doplnkov ešte viac zvyšujúcich vašu viditeľnosť.

Pri behaní nezabúdajte aj na svoju bezpečnosť

Cesty s premávkou

Ak zvyknete behávať v blízkosti ciest, vyberajte si tie s menej intenzívnou dopravou a vždy sa držte po ľavej strane vozovky, aby ste dobre videli prichádzajúce autá a v čo najväčšej možnej vzdialenosti od nich.

Takisto platí, že pre vodičov je náročné včas rozpoznať osoby v tmavom oblečení.

Obliekajte sa preto skôr do bledších odtieňov a nezabúdajte na vyššie spomínané reflexné prvky. Za každých okolností, buďte veľmi opatrní a uvažujte, či by nebolo predsa len rozumnejšie behávať niekde, kde sa vozidlá nevyskytujú vôbec alebo len minimálne.

Tradičný najlepší priateľ človeka

Ak behávate v parkoch, budete sa pravidelne stretávať so psami, ktorým môže prísť zábavné vás ako osamelého bežca či bežkyňu ponaháňať. Za takýmto psím chovaním zväčša nie sú žiadne zlé úmysly, len túžba sa zahrať. Vám to však môže byť nepríjemné alebo môžete mať priamo strach. Ak sa vás pes drží stoj čo stoj, skúste sa porozhliadnuť po jeho majiteľovi či majiteľke a poprosiť, aby si psa strážili, že vám nie je príjemné, keď vás ich domáci miláčik prenasleduje.

Novodobý najlepší priateľ človeka

Ak behávate, majte mobil vždy so sebou. Budete môcť nielen počúvať hudbu či sledovať a vyhodnocovať odbehnutú trasu cez vašu obľúbenú bežeckú aplikáciu, ale v prípade núdze budete vedieť ľahko zavolať pomoc sebe alebo niekomu, kto ju bude prípadne potrebovať.

Osobná bezpečnosť

Na druhej strane, ak máte vlastného psíka, ktorý rád beháva s vami, je to dobrý spôsob, ako aj preventívne posilniť vlastnú osobnú bezpečnosť v prípade napadnutia či pred prípadným napadnutím zo strany. Ak nemáte štvornohého priateľa, je vždy fajn, ak nebeháte sami, ale v partii či aspoň vo dvojici. Šance na nepríjemný incident sa tým tiež výrazne zmenšujú.

Na sociálnych sieťach nájdete viacero skupín, ktoré organizujú spoločné behy a môžete s k nim v záujme zvýšenia vlastnej bezpečnosti pridať.

Ak ste však sólo bežec či bežkyňa, je dobré mať pri sebe preventívne aspoň nejaký prostriedok na sebaobranu – obranný sprej či paralyzér, osobný alarm vydávajúci nepríjemný zvuk alebo teleskopický obušok, ktorý sa zložený vojde do tašky na páse či do bežeckého batohu.

S hudbou či bez?

Niektorí ľudia si nevedia predstaviť, že by behali bez počúvania hudby. Tá motivuje a celkov spríjemňuje zážitok z behania. Na druhej strane, vyššia hlasitosť izoluje bežca či bežkyňu od diania vôkol. Môžete tak nepočuť prichádzajúce auto, korčuliara, psa či cyklistu. Ak už behávate s hudbou, skúste znížiť jej hlasitosť, aby ste úplne nestratili zvukový kontakt s okolím.

Pri behaní nezabúdajte aj na svoju bezpečnosť

Zároveň zvážte, či by po celodennom vystavení hluku nebolo fajn vychutnať si počas behu ticho. Ak beháte naviac v prírode, je to v spojení s tichom výborný spôsob ako zregenerovať.

Prípadne si vyberte slúchadlá, ktoré sú viac otvorené a nepriliehajú tesne k zvukovodu, tak sa zvýši šanca, že sa do vašich uší okrem obľúbeného bežeckého playlistu dostanú aj vonkajšie zvuky.

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky priamo do vašej schránky

Inšpirujte sa raz týždenne našimi tipmi na zdravší životný štýl. Prinášame praktické rady, ktoré sú v prvom rade kompatibilné s dnešnou dobou.