projekt poisťovne logo generali

Sú veľké SUV naozaj bezpečnejšie? Alebo je to len pocit?

Michael Kasarda 22. 08. 2022

Či už vozíte len sami seba alebo rodinu s deťmi, pravdepodobne ste sa pri výbere auta zamysleli aj nad jeho bezpečnosťou. Stačí sa pozrieť: mali by ste radšej nehodu vo veľkom, a ťažkom SUV, alebo v malom mestskom aute? Viac plechu okolo posádky predsa musí pomôcť. V praxi však môže o následkoch kolíznej situácie rozhodnúť iné kritérium.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu venovanému kúpe auta. Buďte na cestách zodpovední a opatrní, aby ste vždy šťastne dorazili do cieľa. V poisťovni Generali vám radi pomôžeme nájsť to vhodné poistenie, ktoré bude vaše auto kryť v každej situácii. Navštívte svoju najbližšiu pobočku.

Kategória áut SUV s vyššou svetlou výškou, robustnejším vzhľadom, mohutnejšími kolesami, prípadne pohonom všetkých kolies sa zákazníkom páči. Až 40 percent áut predaných na Slovensku patrí medzi SUV a zastúpenie ďalej rastie, SUV sú dokonca mimoriadne populárne aj medzi hybridnými a elektrickými autami. Pritom SUV autá sú skutočne bezpečnejšie len v niektorých scenároch.

Čo je to bezpečné auto?

Kým sa pustíme do hľadania najbezpečnejšieho auta, musíme si najprv povedať, čo je to vôbec bezpečnosť. Autá predávané v Európe od roku 1997 skúma z hľadiska bezpečnosti nezávislá inštitúcia EuroNCAP, ktorá následne udeľuje skóre na škále od 0 po 5 hviezdičiek.

EuroNCAP zakladá svoje hodnotenia na výsledkoch nárazových (crash) testov. Vedci pri nich skúmajú, ako dobre auto chráni posádku, ale aj chodcov. Vysoký počet hviezdičiek zákazníkov láka a automobilky tak motivuje zvyšovať bezpečnosť. Vďaka tomu majú všetky moderné autá napríklad airbagy, predpínače bezpečnostných pásov, ktoré vás pri nehode pritiahnu do sedadla, či tvarované hlavové opierky, ktoré znižujú riziko úrazu krčnej chrbtice.

shutterstock_59885752.jpg

Od roku 2009 EuroNCAP postupne pridáva ako kritérium hodnotenia aj asistenčné elektronické systémy, ako stabilizačný systém či neskôr systém núdzového brzdenia. Podľa posledných pravidiel by napríklad auto s dobrými výsledkami v nárazových testoch, no bez týchto systémov získalo za bezpečnosť len dve hviezdičky z piatich.

Pri zrážke s iným autom vás SUV ochráni lepšie

Pri jednom type kolízie SUV autá naozaj poskytujú vyššiu mieru ochrany ako klasické „nízke“ autá s karosériami hatchback či kombi. Je to prípad zrážky s iným vozidlom. Vyšší predok SUV a celkovo mohutnejšia karoséria dokážu pohltiť viac kinetickej energie a lepšie tak ochránia posádku.

Potvrdzuje to aj výskum vedcov z univerzity v americkom meste Buffalo z roku 2013. Z analýzy dopravných nehôd v USA vyplýva, že v prípade čelnej zrážky dvoch vozidiel má vodič nízkeho auta až 7,6-násobne vyššie riziko smrti ako šofér SUV s rovnakým bezpečnostným ratingom. Aj v prípade, že SUV má horší bezpečnostný rating než nízke auto, je vodič nízkeho auta vystavený 4,5-násobne vyššiemu riziku.

Keďže čelné zrážky tvoria približne polovicu všetkých úmrtí za volantom, SUV z tohto hľadiska určite dáva zmysel. Autá typu SUV však majú v porovnaní s klasickými nízkymi autami viaceré nevýhody či riziká v prípade kolíznych situácií. Dokonca veľké a ťažké SUV môže v prípade nebezpečenstva situáciu zhoršiť.

shutterstock_768749212.jpg

Kedy vám SUV nepomôže

SUV autá majú vyššie ťažisko, takže sa s nimi horšie manévruje a sú náchylnejšie na prevrátenie. Keďže bývajú obvykle väčšie, a preto ťažšie, môžu mať dlhšiu brzdnú dráhu. Do tretice SUV pneumatiky s vyššími bočnicami a dezénom určeným aj do mierneho terénu majú o niečo nižšiu priľnavosť. SUV vás teda naozaj môže ochrániť v prípade zrážky, no pri nízkom aute máte o niečo väčšiu šancu zrážke predísť.

Aj „štvorkolky“ môžu dostať šmyk – pohon všetkých kolies je veľká pomoc pri rozbiehaní na klzkom či nerovnomernom povrchu, no v každom aute musíte na klzkom povrchu spomaliť a jazdiť veľmi opatrne. SUV autá s ich mohutnou, kolmou prednou časťou môžu byť dokonca nebezpečnejšie pre chodcov, keďže pri náraze je hrana kapoty až vo výške trupu, a nie nôh ako pri nízkom aute.

Riaďte sa tým, čo hovoria odborníci z EuroNCAP

Dôležitejšia než pasívna bezpečnosť auta (teda karoséria, ktorá pohltí energiu nárazu) je aktívna bezpečnosť, teda prvky výbavy, ktoré aktívne minimalizujú následky či dokonca predchádzajú kolízii. Ak si chcete vybrať čo najbezpečnejšie auto, hľadajte také, čo má čo najviac prvkov aktívnej bezpečnosti.

Myslíme napríklad systém na vedenie vozidla v jazdnom pruhu (ktorý vás dokáže udržať na ceste v prípade mikrospánku) či systém automatického núdzového brzdenia s detekciou chodcov a cyklistov. Vďaka nemu auto začne brzdiť, ak pred vami prehliadnete prekážku. Tieto prvky sa už postupne stávajú súčasťou základnej výbavy áut, pretože nezávislé inštitúcie hodnotiace bezpečnosť áut (v Európe EuroNCAP) ich zaradili do ratingu bezpečnosti. Auto, ktoré ich nemá vo výbave, dnes už nezíska päťhviezdičkovú bezpečnosť.

Auto za vás nehodu nespôsobí

Nezabudnite na to, že ani to najlepšie auto vás neochráni pred tým, aby ste sa za volantom správali ako neopatrný či nepozorný vodič. Zo štatistík vyplýva, že až v 90 – 95 percentách prípadov je nehoda zapríčinená chybou vodiča – tým, že nedodrží rýchlosť či nedá prednosť.

shutterstock_1935757153.jpg

Príčinou nehody môže byť hoci aj to, že si nevšimnete zver či prekážku cez špinavé alebo v zime zle odhrnuté čelné sklo. A to ani nespomíname alkohol či únavu za volantom alebo fakt, že úrazy v prípade nehody sú oveľa horšie, ak cestujúci nemajú zapnuté bezpečnostné pásy. V prípade, že k nehode dôjde je dôležité mať to správne poistenie, ktoré vaše auto ochráni.

Dalo by sa povedať, že niektoré autá sú bezpečnejšie ako iné, ale v každom môžete spraviť veľa pre to, aby ste nehodám predchádzali a spravili naše cesty bezpečnejšími.

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.