Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

Sú všetky spracované potraviny nezdravé?

08. 07. 2020

Vedeli ste, že olivový olej, grécky jogurt či zelený čaj sú  vlastne spracované  potraviny? Pod pojmom „spracované  potraviny“ si mnohí z nás predstavia sladkosti z obchodu či rýchle občerstvenie. Je to preto, že podľa zdravotných odporúčaní by sme sa spracovaným potravinám mali zďaleka vyhýbať. V skutočnosti sa však za spracované potraviny môže považovať všetko, od mrazeného ovocia až po predpečenú  pizzu.

Spracované potraviny môžeme na stupnici spracovania rozdeliť do niekoľkých kategórií – od ľahko spracovaných až po vysoko spracované. Vedieť rozlišovať medzi jednotlivými stupňami je obzvlášť dôležité, pretože spôsob prípravy jedla podstatne ovplyvňuje to, aký má  daná  potravina prínos pre naše zdravie. Nedávne štúdie ukázali, že konzumácia príliš vysoko spracovaných potravín súvisí so srdcovo-cievnymi chorobami a že konzumácia štyroch a viacerých porcií takéhoto jedla denne by mohla zvýšiť riziko úmrtia až o neuveriteľných 62 %.

Čo vlastne spracované potraviny sú, ako ich rozlišovať a začleniť do zdravého jedálnička? Všetko podstatné  o spracovaných potravinách sa dozviete v našom článku.

Čo sú spracované potraviny?

Spracované  potraviny sú potraviny, ktoré  boli už nejakým spôsobom upravené a nepredávajú sa vo svojej pôvodnej prirodzenej podobe. Táto úprava však môže spočívať v úplne jednoduchom procese, ako je napríklad umytie a zabalenie šalátu. No môže ísť aj o komplikovanejšiu úpravu, napríklad o pridanie konzervačných látok do fašírok pred ich zamrazením. Niektoré spracované potraviny sa považujú za menej zdravé  práve kvôli pridaným ingredienciám, ako sú napríklad soľ či cukor zvýrazňujúce chuť, či umelé  látky predlžujúce trvanlivosť potraviny.

Spracované či nie?

Najjednoduchším spôsobom, ako sa vyznať v spracovaných potravinách, je rozdeliť ich do kategórií od ľahko spracovaných až po vysoko spracované. Musíme však brať do úvahy, že niektoré potraviny môžu spracovaním získať lepšie vlastnosti, a to vďaka zvýšeniu alebo zachovaniu množstva živín. Patrí sem napríklad mlieko s pridaným vápnikom, obohatené  obilniny či zelenina, ktorá bola zmrazená v najlepšom bode zrelosti, aby si zachovala najvyššiu nutričnú hodnotu. Niektoré  spracované potraviny, napríklad ovocné  sladené  nápoje či syrové omáčky, sa naopak dôsledkom intenzívneho spracovania svojimi vlastnosťami už len vzdialene podobajú  na pôvodnú  nespracovanú  potravinu.

Ľahko spracované potraviny

Tieto potraviny boli len čiastočne upravené  a vo všeobecnosti si zachovali svoju výživovú hodnotu. Môže ísť o pasterizované, mrazené, umývané alebo vákuovo balené potraviny, napríklad ošúpané ovocie pripravené na konzumáciu, mrazená zelenina, konzervovaný tuniak, čistý grécky jogurt, tofu či panenský olivový olej.

Mierne spracované potraviny

Do týchto potravín sa často pridáva niekoľko ingrediencií, ako napríklad soľ, cukor, koreniny či oleje. Môže to ovplyvniť ich výživovú  hodnotu, no neznižujú  ju úplne. Ide napríklad o kvalitnejšie omáčky na cestoviny, ochutené jogurty či zmesi na pečenie.

Vysoko spracované potraviny

Vysoko spracované  potraviny prešli niekoľkými úpravami a pravdepodobne obsahujú  množstvo konzervačných a iných umelých látok, ktoré  podstatne znižujú  ich výživovú  hodnotu. Patria sem mnohé  hotové mrazené  jedlá, sladkosti, sladené  nápoje a niektoré mäsové  lahôdkové  výrobky.

Vyvážený jedálniček so spracovanými potravinami

Hektické dni, aktívny spoločenský život či množstvo pracovných povinností často môžu za to, že nemáme čas si uvariť z čerstvých surovín a našou poslednou záchranou sú  práve spracované potraviny. Nie vždy však siahneme po tej zdravšej alternatíve. Ak sa chcete tomu vyhnúť, pozrite si zloženie a nutričné  hodnoty uvedené na obale. Ľahko tak zistíte, či boli do potraviny pridané ďalšie ingrediencie a aké  je množstvo cukru a soli. A ak si nie ste niečím istí, spýtajte sa odborníka na výživu, ktorý vám zároveň odporučí vhodný jedálniček na mieru.

Pri konzumácii spracovaných potravín si dajte pozor aj na konzervačné  látky či transmastné tuky. Pri výbere hotových jedál uprednostnite nemrazené jedlo a ak je to možné, pridajte si k nemu malý zeleninový šalát či vymeňte zákusok za porciu ovocia. Aj takéto malé zmeny môžu mať časom veľký vplyv. Hoci nemáte času nazvyš na prípravu jedla z nespracovaných potravín, získate tak vitamíny, ktoré vaše telo potrebuje.

ZDROJE

https://www.theguardian.com/food/shortcuts/2019/sep/24/four-ingredient-recipes-six-of-the-best-from-shakshuka-to-lentil-rice

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325330

https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/what-are-processed-foods/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318630#1-high-in-sugar-and-high-fructose-corn-syrup

ŠTÚDIE

https://www.bmj.com/content/365/bmj.l1949

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325330

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.