Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii

Viete, ako sa chrániť pred koronavírusom? Pýtali sme sa odborníkov

13. 03. 2020

Vírus Corona sa nedá ignorovať u nás doma a ani vo svete. Na Generali Balans sa venujeme témam prevencie zdravia, a preto sme sa spojili s odborníkmi z Biomedicínskeho centra SAV a spisujeme pre vás základné preventívne opatrenia, ktoré vie spraviť každý z nás, aby chránil zdravie seba, svojej rodiny a aj to celospoločenské.

Vyjadril sa kompetentný virológ RNDr. Boris Klempa, DrSc., ktorý patrí medzi kľúčových vedeckých pracovníkov BMC SAV, ktorí sa venujú výskumu zoonotických vírusov na Slovensku, teda zo zvierat na človeka prenosných vírusov. Získal medzinárodné ocenenie Joel M. Dalrymple Memorial Lectureship Award za svoje inovatívne úspechy v oblasti biomolekulárnej medicíny hantavírusov.

  1. Ako vnímate súčasnú situáciu a jej vážnosť?
    To najdôležitejšie je, aby si ľudia uvedomili, že nás ako spoločnosť čaká náročné obdobie. Určite sú aj zneistení, pretože na jednej strane počúvajú, ako sa COVID-19 dá len vyležať v posteli a zároveň počúvajú každý deň o zatváraní škôl a rušení rôznych podujatí či dokonca uzatváraní hraníc. Áno, pre 80 % infikovaných má ochorenie len ľahký priebeh, ale my musíme ako spoločnosť myslieť na tých ohrozených 20 %.
  2. Čo vieme teda spraviť preto, aby sme chránili seba aj ostatných?
    Je dôležité, aby si ľudia kolektívne uvedomili, že každý sa musí správať zodpovedne a obmedziť sociálne kontakty na nevyhnutné minimum. Vyhýbať sa blízkemu kontaktu, udržiavať si odstup a vo zvýšenej miere dbať na hygienu rúk. Ku každému človeku sa správajme tak, ako keby sme o ňom vedeli, že má chrípku a nechceme ju od neho chytiť. V rámci svojich rodín a okolia by sme mali myslieť na tých najviac ohrozených, teda na starých a chronicky chorých ľudí a snažiť sa im pomáhať, napríklad tým, že im nakúpime, aby nemuseli ísť oni.
  3. Čo môžeme očakávať v najbližšej dobe?
    Preventívne opatrenia sa určite budú stupňovať, ale treba ich s trpezlivosťou vnímať ako snahu o ochranu zdravia ľudí. Je jednoznačné, že šírenie vírusu sa nebude dať úplne zastaviť, ale každý pokus o spomalenie je dôležitý. Hlavná hrozba COVID-19 je totiž v jeho schopnosti zahltiť a paralyzovať zdravotnícke systémy.
  4. Aké jednoduché extra-opatrenia v časoch Coronavírusu odporúča Doc. MUDr. Barbara Ukropcová, PhD z BMC SAV?
    Tak ako pohyb a telesná zdatnosť, sú aj strava a vitamíny veľmi dôležitou súčasťou našej odolnosti voči infekčným ochoreniam. Apelujem vždy na všetkých študentov na LFUK a FTVS, ktorých učím, aj na seniorov a onkologických pacientov a ďalších, ktorí cvičia v Centre pohybovej aktivity, aby nezabúdali na pohyb, stravu a vitamíny – vrátane vitamínu D. Ľudia si často neuvedomujú, že je tiež veľmi dôležitý pre imunitu a ochranu pred infekciami, navyše ho ma veľká časť populácie (najmä v zime, na jar a na jeseň) nedostatok. Kúpite ho v lekárni a treba si dať pozor, aby to bola aktívna forma vitamínu D – kalcitriol.

A čo by si mal na najbližšie týždne osvojiť každý? Prevenciu!

1. Umývajte si ruky často a dôkladne teplou vodou a mydlom po dobu minimálne 20 sekúnd. A robte to vedome – je potrebné si umyť miesta medzi všetkými prstami, medzi ukazovákom a palcom, na oboch dlaniach aj chrbtoch rúk a rovnako zápästia. Nezabúdajte ani na nechty. Často ostávajú nečistoty práve tu. Preto je najlepšie si ich v tejto chvíli ostrihať. Odporúča sa aj obmedziť nosenie náramkov a iných predmetov na rukách, kde sa môžu ľahko zachytiť nečistoty a často im nevenujeme pozornosť pravidelným čistením.

2. Ak nemáte k dispozícii tečúcu vodu, používajte dezinfekčné gély s minimálne 70 % obsahom alkoholu. Myslite však na to, že ich časté používanie môže viesť k vysušovaniu pokožky a tá môže praskať, čo nechceme. Poranenia zvyšujú šance na infekcie.

3. Nedotýkajte sa očí, nosa ani úst. Všetky sliznice človeka sú vstupnými bránami pre vírus. Čím menej sa ich dotýkate, tým nižšia je šanca, že sa môžete nakaziť. Nehanbite sa nosiť rúška na verejnosti.

4. Keď kašlete alebo kýchate, zakrývajte si nos a ústa buď vreckovkami, alebo ohnutým lakťom. Určite nepoužívajte dlane, lebo nimi sa najjednoduchšie vírus roznesie. Použité vreckovky ihneď vyhoďte do uzavretej odpadovej nádoby a oblečenie perte teraz častejšie ako obyčajne a na vyššej teplote.

5. Dbajte na čistotu svojho prostredia, najmä povrchov, ktorých sa často dotýkate – sú to mobily, klávesnica, pracovný stôl, kľučky, vypínače, kľúče a pod. A taktiež pravidelne vetrajte miestnosti, kde sa zdržujete.

6. Dodržiavajte osobný odstup 1 až 2 metre. Zbytočne si nepodávajte ruky, neobjímajte sa. Už 15 minút v blízkosti nakazeného človeka alebo priamy blízky kontakt s ním predstavuje veľké riziko.

7. Necestujte a vyhýbajte sa priestorom s väčším množstvom ľudí – sú to napríklad nákupné centrá, obchody, stanice, MHD, plné ihriská, posilňovne a pod. Aj pri prechádzke vonku sa vyhýbajte skupinkám a davom.

8. Posilňujte svoju imunitu voči vírusom – teraz je ideálny čas spomaliť a myslieť na svoje zdravie. Choďte na krátku prechádzku do prírody, kde nie je veľa ľudí. Jedzte zdravo, veľa ovocia a zeleniny. Pre istotu dopĺňajte základné vitamíny a prvky, ktoré pomáhajú v boji proti chorobám – sú to najmä vitamín C, D, zinok a probiotiká. Posvieťte si najmä na vitamín D – po zime ho má nedostatok väčšina populácie a je kľúčovým bojovníkom proti infekciám. Suplementujte ho buď doplnkami z lekárne (pozor, aby to bola aktívna forma vitamínu D – kalcitriol alebo sa každý deň vystavte slnku aspoň na 30 minút.

9. Využívajte technológie – teraz je ideálny čas využívať možnosti home officu, informujte sa u svojho zamestnávateľa. Pre pracovné aj súkromné kontaktovanie existuje viacero možnosti – telefonicky alebo aj cez rôzne aplikácie ako Skype, Viber, Whatsapp

10. Myslite na seniorov, ktorí patria medzi najohrozenejšiu skupinu. Svojim starým rodičom, rodičom, ale aj starším susedom či známym pomôžte s nákupmi jedla, drogérie a liekov, aby nemuseli chodiť zbytočne medzi ľudí. Počas týchto týždňov uprednostnite s nimi pravidelné telefonáty pred osobnou návštevou a prízvukujte im, aby zbytočne nechodili medzi veľkú koncentráciu ľudí a odložili svoje návštevy lekárov.

11. Sledujte správy a dodržujte odporúčania Úradu verejného zdravotníctva.

Čo robiť, ak máte podozrenie?

1. Ak ste boli v blízkom kontakte s chorou osobou alebo ste cestovali do oblastí s výskytom vírusu, ostaňte v domácej izolácii minimálne 14 dní, aj keď nevykazujete žiadne symptómy.

2. Ak trpíte horúčkami, kašľom, máte problémy s dýchaním, kontaktujte telefonicky svojho lekára alebo použite infolinku Úradu verejného zdravotníctva 0917 222 682, prípadne linku 112 a zostaňte v domácej izolácii.

Pripájame aj užitočné odkazy:

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky priamo do vašej schránky

Inšpirujte sa raz týždenne našimi tipmi na zdravší životný štýl. Prinášame praktické rady, ktoré sú v prvom rade kompatibilné s dnešnou dobou.