Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

Zlepšite si emocionálnu inteligenciu a pomôže vám to i v práci

03. 06. 2020

Vysoké IQ vám v kariérnom postupe určite pomôže, no rovnako dôležitá je aj schopnosť rozumieť svojim emóciám a emóciám svojho okolia. Pozrime sa teda na to, ako môžeme svoju emocionálnu inteligenciu zlepšiť.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu, v ktorom sa spolu s odborníkmi venujeme rôznym pracovným témam a vplyvu práce na naše zdravie pri príležitosti spustenia predaja jedinečného životného poistenia, ktoré ako jediné na trhu ponúka len poisťovňa Generali a je prispôsobené rizikám vyplývajúcim z povolania a záľub.

Vysoké IQ vám v kariérnom postupe určite pomôže, no rovnako dôležitá je aj schopnosť rozumieť svojim emóciám a emóciám svojho okolia. Pozrime sa teda na to, ako môžeme svoju emocionálnu inteligenciu zlepšiť.

Kariérni poradcovia, články na sieti LinkedIn i úspešní podnikatelia často emocionálnu inteligenciu spomínajú, no možno ste si nikdy neboli úplne istí, čo sa za týmto pojmom vlastne skrýva. Emocionálny kvocient (EQ) alebo emocionálna inteligencia (EI) môžu človeku pomôcť lepšie komunikovať, efektívnejšie riešiť problémy či vytvárať lepšie vzťahy s kolegami alebo zákazníkmi. V pracovnom živote sa vám preto môže táto schopnosť v mnohých situáciách zísť.

Ako sa správa človek s vysokým emocionálnym kvocientom?

Emocionálna inteligencia bola výskumníkmi definovaná v 90. rokoch 20. storočia ako účinná regulácia emócií u seba i u iných, čo znamená, že človek sa vďaka emocionálnej inteligencii dokáže vlastnými pocitmi motivovať, plánovať a dosahovať ciele. Disponuje týmito črtami:

Vedomie samého seba

Podľa Daniela Golemana, ktorý na tému emocionálnej inteligencie napísal niekoľko bestsellerov a je vedeckým žurnalistom a popredným odborníkom na emocionálnu inteligenciu, je rozpoznanie momentálnej emócie kľúčovým prvkom emocionálnej inteligencie. Vyzýva ľudí, aby si lepšie všímali fyzické zmeny, ktoré by mohli mať korene v emóciách – napríklad únavu, ktorá by mohla vychádzať z depresie, či bolesti hlavy spôsobené stresom. Goleman verí, že ak pochopíme svoje emócie, dokážeme ich lepšie ovládať.

Empatia

Človek s vysokou emocionálnou inteligenciou sa dokáže nad svojimi pocitmi zamyslieť (namiesto toho, aby konal impulzívne) a dokáže sa pozrieť na situáciu z pohľadu inej osoby bez toho, aby ju súdil. Práve toto sa považuje za dôležitú zručnosť pri efektívnej interakcii s kolegami či pracovnými partnermi. Goleman tvrdí, že úspešní ľudia, ktorí sú empatickí, dokážu omnoho viac, ako len mať pochopenie pre ostatných. Svoje schopnosti využívajú na zlepšenie svojich firiem nenápadnými, no významnými spôsobmi.

Odolnosť

V živote každého človeka sa vyskytnú horšie i lepšie chvíle. Ak však máte vysokú emocionálnu inteligenciu, dokážete tieto situácie lepšie prijať, ste motivovanejší a nenecháte sa pri dosahovaní svojich krátkodobých či dlhodobých cieľov len tak odradiť.

Emocionálna inteligencia vám môže pomôcť v práci

Nezáleží na tom, aké je vaše zamestnanie. Rozvíjanie emocionálnej inteligencie dokáže pomôcť začínajúcim pracovníkom, malým podnikateľom, pracovným tímom i generálnym riaditeľom. Všetci totiž počas dňa zažívame rôzne emócie. A keď musíme čeliť nedostatku času, negatívnym reakciám zákazníkov alebo neočakávaným prekážkam, spôsob, akým reagujeme, o nás prezradí veľa a môže ovplyvniť aj ľudí okolo nás.

Ako zlepšiť emocionálnu inteligenciu?

Pochopenie emócií

Keď sa nabudúce ocitnete v ťažkej situácii, skúste si uvedomiť, ako sa cítite a ako by sa mohli cítiť ľudia okolo vás. Skôr než budete reagovať, počkajte chvíľu, zhodnoťte svoje emócie a až potom skúste vhodne zareagovať. Snažte sa svoje emócie usmerniť tak, aby situácia dopadla čo najlepšie.

Poznanie podnetov

V situáciách často reagujeme automaticky a zo zvyku, preto môže istý čas trvať, kým sa naučíte prvotný podnet ignorovať a namiesto toho zareagujete s istým zámerom. Ak sa naučíte rozpoznávať podnety, ktoré vás dráždia, naučíte sa zvládať aj svoje emócie a čo je najlepšie, budete sa vedieť týmto situáciám v budúcnosti vyhnúť. Ak vás, napríklad, znervózňuje, keď vás niekto v práci poháňa, určite si svoj vlastný skorší termín, aby ste mohli svoje projekty odovzdať načas.

Učenie sa z chýb

Nejde teda o potláčanie negatívnych pocitov. Ide o ich pochopenie a zvládanie. Dobrým príkladom by nám v tejto súvislosti mohol byť Jeff Bezos, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Amazon. Dlhý čas sa na adresu spoločnosti Amazon ozývali kritické hlasy, ktoré poukazovali na nízke mzdy a zlé pracovné prostredie. Jeff Bezos však nereagoval impulzívne a nepremyslene, no dokázal prijať negatívnu spätnú väzbu a napraviť situáciu. Zvýšenie platov zamestnancov oznámil v tlačovej správe takto: „Počúvli sme svojich kritikov. Dlho sme premýšľali o tom, akí chceme byť, a nakoniec sme sa rozhodli, že chceme byť najlepší.“ Namiesto hnevu či argumentovania sa nad situáciou zamyslel a rozhodol sa reagovať tak, aby to bolo výhodné pre všetky strany.

 

ZDROJE:

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG?journalCode=icaa
https://www.goodreads.com/author/quotes/829.Daniel_Goleman
https://www.inc.com/justin-bariso/emotional-intelligence-amazon-minimum-wage-15-dollars-jeff-bezos-ceo-major-lesson.html

 

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.