Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

10 rád, ako byť oporou pre blízkeho počas vážnej choroby

29. 10. 2020

Naše vzťahy s ľuďmi sú zdrojom tých najkrajších chvíľ v našom živote. A to v dobrých časoch, ale aj v tých ťažkých. Práve počas nich si obzvlášť uvedomujeme, aké cenné sú pre nás dobré vzťahy s našimi blízkymi. Preto, ak niekto z vašich blízkych bojuje s vážnou chorobou, vaša láska, pozornosť, opora a starostlivosť budú pre nich dôležitejšie než kedykoľvek predtým. A váš vzťah to ešte posilní. Ak chcete nájsť ten správny prístup ako byť oporou milovanému človeku s vážnou chorobou, pozrite si naše rady.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu venovanému ľudom v elegantnom veku. Spolu s odborníkmi sa venujeme témam seniorského zdravia, vitality, pohody a skvalitnenia ich života, pri príležitosti spustenia predaja životného poistenia pre seniorov od 55 rokov, ktoré ako jediné na trhu ponúka poisťovňa Generali.

1. Buďte pripravení byť oporou

Priebeh choroby a proces uzdravovania vášho blízkeho sa môžu rýchlo a nečakane meniť. Je dôležité, aby ste boli pripravení kedykoľvek za ním prísť alebo mu priniesť, čo potrebuje. Majte poruke všetky telefónne čísla a adresy a v prípade núdze majte pripravenú tašku s vecami potrebnými na prenocovanie.

2. Pomôžte mu vyrovnávať sa so svojou diagnózou

Váš blízky môže byť svojou diagnózou šokovaný a môže mať obavy o svoju budúcnosť. Vtedy je dôležité, aby ste mu pomohli porozumieť, čo pre jeho osobný život táto diagnóza znamená. Mohli by ste ho napríklad sprevádzať k lekárovi a zároveň byť tým, kto mu pomôže udržiavať nad vecami nadhľad.

Ak si vás blízky nie je niečím istý, opýtajte sa na to odborníkov, pozorne im načúvajte a robte si poznámky, aby ste na nič nezabudli. Vďaka tomu budete dobre informovaný, čo vám umožní hovoriť so svojim blízkym o jeho diagnóze vnímavo a ohľaduplne.

3. Naučte sa, čo potrebuje

Váš blízky možno bude potrebovať počas dňa brať lieky, alebo pravidelne navštevovať nemocnicu, či ležať dlhšiu dobu na lôžku. Porozprávajte sa s lekárom o pláne liečby a vytvorte si harmonogram, aby ste stihli všetko potrebné. Urobte si zoznam návštev nemocnice a kontrol a zrejme si to bude vyžadovať úpravu aj z vašej strany – napríklad vybavenie si flexibilnejšieho pracovného času, aby ste boli vášmu blízkemu k dispozícii, keď bude potrebné niekam cez deň zájsť.

4. Buďte k dispozícii pre svojho blízkeho a buďte optimistickí

Vážne chorý človek často túži sa s niekým porozprávať a chvíľu mať pocit, že všetko je tak, ako predtým. To, že ste pre chorého oporou mu pomôže nielen spracovať jeho situáciu, ale aj rýchlejšie sa uzdraviť. Výskum dokazuje, že pacienti, ktorí cítia podporu a útechu od iných, vedia lepšie spracovávať symptómy choroby, alebo sa dokonca rýchlejšie vyliečiť ako tí, ktorým sa takáto podpora nedostáva. Optimistický prístup pomáha pri riešení problémov, zlepšuje náladu a spríjemňuje chvíle, ktoré spolu trávite. Ich zdravotný stav neovplyvníte, no môžete ovplyvniť to, akým spôsobom reagujú na rôzne situácie. Ak je to na vás už príliš, nebojte sa o tom porozprávať s odborníkom.

5. Umožnite mu robiť to, čo má rad

Nech už sú fyzické možnosti vášho blízkeho akékoľvek, určite ocení, keď bude môcť robiť veci, ktoré má rád. A to aj vtedy, ak si to bude vyžadovať trochu fantázie. Ak je napríklad filmovým fanúšikom a chýba mu chodenie do kina, zorganizujte doma spoločný filmový maratón. Alebo môžete objednať jedlo z jeho obľúbenej reštaurácie, či zahrať si online spoločenské hry so svojimi priateľmi, ako napríklad skribble.io. Vďaka tomu sa bude cítiť spojený s vonkajším svetom a aspoň na chvíľu zabudne na svoju diagnózu.

6. Uvedomte si svoje hranice

Je dôležité si uvedomiť, že možno nebudete môcť plne uspokojiť potreby vášho chorého blízkeho. Choroba alebo jej liečba môžu zmeniť to, ako bude znášať jedlo alebo určité prostredie. Pochopenie symptómov a vedľajších účinkov liečby pomôže obmedziť nedorozumenia a umožní vám poskytnutie tej najlepšej starostlivosti. Ak však bude vaše snahy odmietať, neberte to osobne. Sústreďte sa na to, čo pre neho urobiť môžete, aby ste mu boli oporou, keď to bude potrebovať, a aby ste vedeli v pravý čas zvážiť prípadnú odbornú pomoc.

7. Vyhľadajte pomoc zvonka

Niektoré charity, organizácie a liečebné zariadenia poskytujú neoceniteľnú pomoc pre tých, ktorí sú vážne chorí. V dnešnej dobe existuje mnoho dostupnej pomoci pre chorých ľudí, ktorá dokáže zlepšiť ich kvalitu života a zároveň nenechávať všetky povinnosti len na príbuzných. Výber je pomerne široký – od doručovania jedál cez poskytovanie domácej starostlivosti, až po výlety pre pacientov.

8. Rozdeľte sa

Hoci máte pocit, že by ste mali na seba vziať všetky povinnosti, zrejme budete potrebovať pomoc aj iných členov rodiny alebo priateľov, aby toho na vás nebolo príliš veľa. Prvým krokom je vytvoriť si zoznam toho, čo je potrebné robiť. Je tiež vhodné sa ostatných spýtať, kde by dokázali pomôcť. Niekto by napríklad mohol byť zodpovedný za vyzdvihnutie liekov v lekárni, iný by sa mohol starať o nákupy.

9. Nezabudnite na peniaze

Možno je to teraz jedna z posledných vecí, na ktoré myslíte, no peniaze sú dôležité a je dobré si ich rozvrhnúť už na začiatku. Čo najskôr kontaktujte svoju poisťovňu v súvislosti s chorobou vášho príbuzného a začnite využívať výhody poistenia. Budete sa môcť zamerať na poskytovanie opory svojmu blízkemu. V závislosti od vážnosti situácie budete možno musieť požiadať o zverenie rodinných financií a spísať poslednú vôľu.

10. Každá pomoc sa ráta

Každá pomoc, ktorú môžete svojmu blízkemu poskytnúť, je významná. Či už mu môžete pomôcť s umytím riadu alebo ho len prídete navštíviť, váš čas a vaša láska sú cennejšie ako čokoľvek iné.

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.