Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

16. 10. 2019

Generali Balans Talks sú stretnutia „v priamom prenose“ na témy, ktoré poznáte z nášho blogu. Otvorili sme živé diskusie a fundované prednášky o vitalite, pohybe, zdravej strave, prevencii i cestovaní. Generali Balans Talks sa venujú zdravému životnému štýlu z netuctového uhla pohľadu a prepájajú vedu s každodenným životom. Hosťami prvých Talks bola známa vedkyňa študujúca vplyv pohybu na zdravie Barbara Ukropcová, profesionálny kondičný tréner Maroš Molnár známy aj z TV šou Extrémne premeny a ekonomický analytik a freediver Juraj Karpiš. Prečítajte si zhrnutie toho najdôležitejšieho, čo z úst týchto inšpiratívnych spíkrov 7. októbra 2019 v bratislavskom KC Dunaj zaznelo.

Zľava doprava: športový komentátor a moderátor Števo Eisele, vedkyňa Barbara Ukropcová z Biomedicínskeho centra SAV, kondičný tréner Maroš Molnár a ekonomický analytik Juraj Karpiš

#1 Narodili sme sa pre pohyb

Pohyb je hnacím motorom ľudstva. Homo sapiens je fyzicky skvelo prispôsobený na vytrvalostný pohyb, akým je napríklad chôdza či beh.

#2 Preceňovaná sila génov

Epigenetika je proces modifikácie génov, na ktorý vplýva, akým životným štýlom žijeme. Tak dokážeme za svojho života ovplyvniť gény, ktoré posúvame našim deťom – a tým ovplyvňujeme ich budúce zdravie.

#3 Svaly pracujú pre mozog

Aktívny pohyb má obrovské benefity pre naše mozgové funkcie. Pohyb podporuje tvorbu nových neurónov a zlepšuje naše myslenie aj pamäť.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Doc. MUDr. Barbara Ukropcová, PhD., z Biomedicínskeho centra SAV vysvetľuje vplyv pravidelného intenzívnejšieho cvičenia na procesy v ľudskom tele a celkovú kvalitu života

#4 Prečo začať s pohybom už dnes

Stresový stimul, ktorý telo zažíva vďaka pohybu, má významné benefity na orgány a tkanivá. Pravidelný pohyb 3- až 5-krát do týždňa zaručí zvýšenie odolnosti voči ochoreniam, lepšiu komunikáciu neurónov a lepšiu pamäť. Je to účinný systém zmien v našom tele na mnohých úrovniach.

#5 Hýbať sa oplatí vždy

Už dva týždne fyzickej neaktivity majú na telo výrazne negatívny dopad. Preto má zmysel s ním začať v každom veku. Kľúčová je fyzická zdatnosť. Aj mierne obézny či starší človek môže byť fyzicky zdatný a čerpať tak všetky zdravotné benefity pohybu.

#6 Ako často a intenzívne sa hýbať

  • Ideálne 10-tisíc krokov denne (odporúčané minimum je 8-tisíc),
  • 5x týždenne po 30 minút stredne intenzívnej aktivity (aby ste sa spotili),
  • 3x týždenne po 60 minút vysoko intenzívnej aktivity (aby ste sa veľmi zapotili),
  • ideálne je aj doplniť 2x týždenne po 60 minút silového tréningu (posilniť svaly).

#7 Základ je mať ciele

Tie človeka motivujú a posúvajú vpred. V prvom rade treba cvičenie prijať za svoje. Psychika a telo idú ruka v ruke. Pohyb nás učí disciplíne a disciplína znamená robiť to, čo nenávidíte tak, ako keby ste to milovali. A to nás stále posúva ďalej.

#8 Tri predpoklady cvičenia

  1. Treba chcieť.
  2. Treba veriť v to, že to dosiahnem.
  3. Treba niečo obetovať.

#9 Ako si zostaviť tréning

Tak, aby rovnomerne zaťažoval celé telo. Vtedy cvičenie funguje. Ideálne je každý tréning si zapisovať a podľa toho si plánovať ďalšie.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Kondičný tréner známy aj z televíznej šou Extrémne premeny Maroš Molnár vysvetľuje, akým spôsobom si namixovať správne vybalansovaný tréning

#10 Správna technika je kľúčová

Zle zacvičené cviky sa nerátajú a viac škodia ako pomôžu. Je to často najpodceňovanejšia stránka cvičenia, pritom technika je pre úspech a výsledky najdôležitejšia.

#11 Ideálne vybalansovaný tréning

  1. Ťahové aj tlakové cviky,
  2. cviky na hornú aj dolnú časť tela,
  3. cviky na prednú aj zadnú časť tela,
  4. rotačné cviky.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Moderátor Generali Balans Talks Števo Eisele

#12 Pauzy medzi cvikmi

  • Kruhový tréning = 30 – 45 sekúnd medzi cvikmi,
  • sólo cvičenia = 1 minúta medzi cvikmi,
  • výbušné/intenzívne cvičenia = 2 – 3 minúty medzi cvikmi.

#13 Zohľadnite vlastné možnosti

Pri zostavovaní vlastného tréningu sa snažte vyberať také cviky, pri ktorých dokážete vykonať celý rozsah pohybu. Na začiatok sú vhodné cviky s vlastnou váhou ako napríklad drepy, mŕtvy ťah, kľuky, zhyby, výpady, plank, stojka na rukách a rotácie.

#14 Najdôležitejšie stretnutie dňa

Každý deň by ste mali mať jedno stretnutie, ktoré by ste nikdy nemali odložiť. Stretnutie samých so sebou. Ak si nevyhradíte čas pre seba a pohyb, odzrkadlí sa to na zdraví.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Ekonomický analytik a freediver Juraj Karpiš z Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) vysvetľuje vzťah medzi zdravým životným štýlom a ekonomikou

#15 Verte-neverte, je to fakt

Pravdou je, že v dnešnej dobe sa máme omnoho lepšie ako v minulosti. V každom smere zažívame progres, všetkého je viac. Napriek nárastu populácie je obetí hladomoru menej. Ľudia dnes skôr umierajú na civilizačné ochorenia v dôsledku nesprávneho životného štýlu, prejedania sa a nedostatku pohybu. Z nadbytku rastie obezita.

#16 Do 30-ky evolúcia, potom je to na vás

Dve skupiny ochorení, ktoré v dnešnom svete zapríčiňujú najviac úmrtí, sú srdcovo-cievne ochorenia a rôzne typy rakoviny. Sú to následky dlhodobého poškodzovania vlastného tela. To však môžeme zmeniť, ak sa budeme hýbať.

#17 Štatistiky sú neúprosné

Výdavky na zdravotnú starostlivosť výrazne narastajú po reprodukčnom veku. Vtedy sa začne negatívne „úročiť” chronický nedostatok pohybu. Veľkú časť výdavkov na zdravotnú starostlivosť by sme však skôr mali presmerovať do prevencie a rovnomerne rozložiť počas celého života už od mladosti. O to menej ich potom bude vo vyššom veku a aj keď budú, budú podstatne nižšie.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Juraj Karpiš

#18 Zachrániť sa môžete len sami

Náš súčasný zdravotný systém vaše zdravie nezachráni. Je to len vo vašich rukách. Existujú rôzne technické vymoženosti, ktoré vám pomôžu získať presné informácie o vašom zdravotnom stave (rôzne aplikácie, merače tepu, počítadlá krokov atď.). Život je jeden veľký experiment. Nebojte sa preto skúšať to, čo vám vyhovuje najviac.

#19 Najčastejšie príznaky chronického stresu

  1. Nekvalitný spánok,
  2. zvýšená či kolísavá hmotnosť,
  3. zlé krvné testy,
  4. nestabilné libido,
  5. autoimunitné problémy,
  6. tráviace problémy,
  7. depresie.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Prirodzenou súčasťou Generali Balans Talks je aj živá interakcia s publikom a otázky divákov, na ktoré spíkri priebežne odpovedajú

#20 Ako poraziť chronický stres

Akútny stres, ktorý vzniká pohybom, dokáže veľmi efektívne eliminovať chronický stres. Ak sa teda pravidelne hýbete a aktívne zaťažujete svoje telo, ono vám zase pomáha eliminovať chronický stres, ktorý si nahromadíte v živote aj v práci.

#21 Dva hlavné benefity pohybu

Ak aj všetko ostatné nezaváži, vedzte, že pravidelný pohyb je najjednoduchším a najdostupnejším spôsobom, ako prežiť (1) dlhší a (2) kvalitnejší život.

Vstupné zbierame pre program Učenie pre život

Celý výťažok zo vstupného v rámci Generali Balans Talks bol venovaný na podporu programu Učenie pre život, ktorý v rámci celosvetovej iniciatívy The Human Safety Net spustila Generali aj na Slovensku. Bezplatný program Učenie pre život pomáha znevýhodneným a sociálne slabým rodinám s deťmi vo veku 0 – 6 rokov.

Rodičia sa v programe postupne učia, ako rozvíjať zručnosti, schopnosti a vedomosti svojich detí. Viac informácií o programe nájdete na www.ucenieprezivot.sk.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Spíkri prvého Generali Balans Talks s moderátorom. Zľava doprava: Števo Eisele, Barbara Ukropcová, Maroš Molnár, Juraj Karpiš

Ďalší Generali Balans Talks už 7. novembra 2019 v KC Dunaj

Témou druhého Generali Balans Talks bude „Honba za šťastím v dobe digitálnej”.

Prvým hosťom bude tentokrát špičkový slovenský neuroimunológ pôsobiaci na SAV MUDr. Mgr. Tomáš Hromádka, PhD., ktorý sa venuje výskumu prepojenia dvoch dôležitých systémov v našom tele – nervového a imunitného – a o zásadnom vplyve ich vzájomného pôsobenia na naše zdravie, ale aj celkovú pohodu a pocit šťastia.

Druhou hostkou bude úspešná psychologička, lektorka a spisovateľka Mgr. Mária Tóthová Šimčáková, ktorá sa venuje ľudskému mysleniu, prežívaniu a správaniu. Vo svojich knihách sa venuje osobnostnému vývoju, rastu a výchove. Je takisto uznávanou odborníčkou na moderné „digitálne” závislosti a ich vplyv na to, či sa cítime šťastní.

Tretím hosťom bude psychológ, tréner tzv. komunikačných soft skills, rečník, spisovateľ a, ako sám seba nazýva, „happytarián” Mgr. Aleš Bednařík. Pri učení nových zručností spája svoju 20-ročnú prax a skúsenosti s výskumami o ľudskom správaní. Dlhodobo sa venuje najmä pozitívnej psychológii, ktorá prináša šťastie a spokojnosť v živote.

Hlavné myšlienky z Generali Balans Talks #1: Ako pohyb roztáča zdravé procesy v tele aj štáte?

Tešíme sa na vás na ďalšom Generali Balans Talks, ktorý sa bude venovať téme šťastia

Srdečne vás na ďalší zaujímavý event v rámci Generali Balans Talks pozývame vo štvrtok 7. novembra 2019 o 18:00 do bratislavského KC Dunaj!

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky priamo do vašej schránky

Inšpirujte sa raz týždenne našimi tipmi na zdravší životný štýl. Prinášame praktické rady, ktoré sú v prvom rade kompatibilné s dnešnou dobou.