Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

Neustále pochybujete o svojich schopnostiach? Môže za tým byť impostor syndróm

07. 04. 2021

Impostor syndróm alebo syndróm podvodníka sa prejavuje neustálymi pochybnosťami o svojich schopnostiach a úspechoch a pocitom, že si vaše úspechy nezaslúžite. Ľudia trpiaci impostor syndrómom mávajú pocit, že sú vo svojej pozícii, prevažne v práci, len náhodou či omylom a obávajú sa, že budú odhalení ako podvodníci.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu venovaného ženám a ženskému zdraviu pri príležitosti spustenia jedinečného životného poistenia od poisťovne Generali, ktoré je určené špeciálne pre ženy a ich potreby a chráni pred rizikami spojenými so ženskými chorobami, s tehotenstvom a materstvom.

Tieto pocity sa však nezakladajú na pravde a syndrómom často trpia aj tí najúspešnejší. O svojich úspechoch pochybovali napríklad aj spisovateľka Maya Angelou, bývalá prvá dáma Spojených štátov Michelle Obama či dokonca Albert Einstein.

Impostor syndróm ako prvé opísali psychologičky Pauline Rose Clance a Suzanne Imes koncom sedemdesiatych rokov. Spozorovali tento fenomén na sebe a niekoľkých ďalších študentkách na univerzite, ktoré prenasledovali pochybnosti o tom, či na univerzitu skutočne patria. Domnievali sa, že takéto pocity neistoty prežívajú len ženy, keďže syndróm prevláda medzi ženami, ale ďalšie výskumy zistili, že ním môžu trpieť aj muži.

Syndróm môže byť spôsobený rôznymi okolnosťami. Patria medzi ne napríklad vysoké nároky v rodine, v ktorej človek vyrastal, a porovnávanie sa so súrodencami alebo známymi. Patrí sem tiež nedostatočná reprezentácia pohlavia alebo skupiny, do ktorej človek patrí v danom odvetví či postavení. Ak sa napríklad žena zamestná v odvetví, v ktorom dominujú muži, môže to v nej vyvolávať pocit, že tam nepatrí.

Typy „impostorov“

Medzinárodne uznávaná odborníčka na impostor syndróm doktorka Valerie Young opísala päť typov ľudí, ktorí majú sklony k impostor syndrómu:

Perfekcionista

Neistota prameniaca z impostor syndrómu sa často spája s perfekcionizmom a kladením vysokých nárokov na samého seba. Ak sa človek snaží všetky úlohy vykonať dokonale a bez najmenšej chyby, akékoľvek zaváhanie ho ihneď zneistí. Aj keď zvládne väčšinu svojich zadaní skvele a ostatní ho chvália, človek trpiaci impostor syndrómom má stále pocit, že nerobí svoju prácu dostatočne dobre.

Expert

Podobne ako pri perfekcionistoch, aj experti na seba kladú privysoké nároky. Majú pocit, že musia všetko vedieť a mať na všetko správnu odpoveď. Keď nastane situácia, že sa pomýlia alebo nepoznajú odpoveď, cítia sa nekompetentní.

Prirodzený génius

Do tejto kategórie patria ľudia, ktorí si myslia, že by mali všetko zvládať s ľahkosťou a bez námahy. Ak sa im nedarí vyriešiť situáciu alebo sa naučiť niečo nové ľahko a prirodzene, sú zo seba sklamaní.

Sólista a superčlovek

Syndróm sa môže prejaviť aj u niekoho, kto chce zvládnuť všetky úlohy úplne bez pomoci alebo sa snaží zvládnuť priveľa povinností naraz. Ak sa mu to nepodarí, pociťuje zlyhanie a neschopnosť.

Ako prekonať impostor syndróm

Impostor syndróm môže spôsobiť, že človek kvôli svojim pochybnostiam o sebe samom nedokáže oceniť svoje úspechy. Často preto môže odďaľovať svoje úlohy, pretože sa obáva, že ich nedokáže splniť, alebo nad svojou prácou naopak trávi až priveľa času, čo môže narúšať celkovú kvalitu života človeka.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa s impostor syndrómom vyrovnať:

  • Premýšľajte, čo vo vás zmieňované pocity vyvoláva.

Prvým krokom je zistiť, prečo pociťujete neistotu. Nekladiete na seba priveľké nároky? Neporovnávate sa s inými? Nemáte toho naraz priveľa?

  • Spravte si zoznam svojich úspechov a tešte sa z nich.

Pochybnosti spojené s impostor syndrómom zvyčajne nemajú racionálny dôvod, preto si často pripomínajte všetko, čo ste už dokázali, a oceňte svoje úspechy.

  • Uvedomte si, že nikto nie je dokonalý.

Nesnažte sa vo všetkých prípadoch o dokonalosť a pripomeňte si, že každý robí chyby. Tie nám poskytujú príležitosť, aby sme sa niečo naučili. Aj naučiť sa reagovať na chyby a na kritiku je dôležitá zručnosť, ktorá nám umožňuje osobnostne rásť, preto sa príliš netrápte tým, čo sa už stalo, a pohnite sa ďalej.

  • Hovorte o svojich pocitoch s mentorom.

Ak sa vám nedarí prekonať svoje pochybnosti, skúste sa o tom porozprávať s niekým, kto pozná vašu prácu a môže vás uistiť, že ju vykonávate dobre a že si svoju pozíciu zaslúžite.

  • Buďte k sebe láskaví.

Premýšľajte o tom, ako by ste reagovali, ak by vám o podobnom probléme hovoril niekto blízky. Určite by ste sa ho snažili povzbudiť a vyvrátili by ste jeho pochybnosti poukázaním na všetky jeho úspechy. Správajte sa tak aj sami k sebe a nebuďte na seba príliš prísni.

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.