Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii

Prečo je správna technika cvikov dôležitá?

Jana Earl 03. 06. 2019

Nie je tajomstvom, že moje najobľúbenejšie cvičenie sú vysoko intenzívne intervalové tréningy a vždy sa snažím hovoriť o skvelých výhodách tréningov tohto typu. Najradšej cvičím na čas a nie na opakovania, vďaka čomu si môžem tréningy prispôsobiť vlastným potrebám. Vždy však ľuďom prízvukujem, aby radšej cvičili pomalšie a dali si záležať na správnej technike, a nie rýchlo a na úkor techniky. Prečo je však správna technika taká dôležitá a ako môže zlá technika zabrzdiť vaše pokroky v cvičení?

Prevencia

Prvým a najdôležitejším dôvodom, prečo dbať na správnu techniku cvičenia, je predídenie či zabránenie zraneniam. Ak nemáte správnu techniku, môžete vyvíjať zvýšený tlak na svaly, kĺby a šľachy, čo by mohlo viesť k natiahnutiu svalov, prípadne aj k závažnejším zraneniam.

Rizikom je aj nerovnováha v budovaní svalov, čo môže viesť k chronickým zraneniam. Väčšina zranení, ktoré sa vyskytnú pri cvičení, je spôsobených zlou technikou, napríklad zranenia chrbta alebo kolien. Neustále opakujem, hlavne pri cvičení drepov, aby si ľudia na správnej technike dali záležať, aby zbytočne nezaťažovali spodnú chrbticu alebo kolená.

Väčšina zranení, ktoré sa vyskytnú pri cvičení, je spôsobených zlou technikou, napríklad zranenia chrbta alebo kolien.

Precíznosť

Druhým dôvodom, prečo je správna technika dôležitá, je záruka, že dané cvičenie sa naozaj zameriava na svaly, ktoré chcete trénovať. Môžete robiť určité cviky v dojme, že trénujete špecifické svaly, ak však nemáte správnu techniku, môžete precvičovať úplne iné svaly namiesto tých, ktoré ste chceli precvičiť pôvodne.

Potom neprídu žiadané výsledky a vy budete frustrovaní. Mám príklad aj z vlastného života. Drepy cvičím, odkedy si pamätám, ale zaujímavé je, že zadok bol vždy mojou najproblematickejšou partiou. Dôvodom však bolo, ako som zistila neskôr, že som mala zlú techniku a vlastne som pri cvičení sedacie svaly ani poriadne nezapájala.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Drepy od Jany Earl. Cvik na posilnenie nôh, zadných svalov a dokonca aj jadra a brušných svalov. Mnohí si myslia, že na tomto cviku nie je čo pokaziť, avšak opak je pravdou. Ak nebudete dodržiavať správnu techniku, môže vaša snaha vyjsť na zmar. 🔺Postavte sa s nohami na šírku ramien. 🔺Nadýchnite sa a zároveň zapojte jadro a napnite brušné svaly. 🔺Začnite cvik tým, že sa ohnete v bokoch akoby ste si chceli sadnúť a potom začnite ohýbať kolená. 🔺Držte hlavu smerom vpred a pozerajte sa priamo pred seba. Svoj hrudník a ramená držte vzpriamene, chrbát je vystretý. 🔺Klesajte do drepu tak ďaleko, ako budete môcť. Pri klesaní sa uistite, že vám kolená nepresahujú špičky. Keď sa váš chrbát začne hrbiť, alebo päty sa začnú odliepať od zeme, zastavte sa a vráťte sa do pôvodnej polohy tým, že zatlačíte silu cez päty a vytlačíte sa hore zadnými svalmi. Pre začiatočníkov je lepšie začať so stoličkou. Návod nájdete vo videu. Nabudúce vám Jana Earl prezradí, ako robiť ťažšie varianty drepov. Dovtedy nezabudnite cvičiť aspoň 4 x 20 drepov so 60 sekundovými prestávkami. #drep #zadok #cvicenie #zdravie #pohyb #chrbtica #janaearl #spine #sport #healthy #fit #active #workout #najdisvojbalans #generalibalans #balans

Príspevok, ktorý zdieľa Generali Balans (@generali.balans),

Drepy som cvičila dokonca aj s ťažkými váhami, ale keďže som nemala správnu techniku, výsledky, ktoré som chcela dosiahnuť, sa stále nedostavovali. Napokon som musela odhodiť váhy a vrátiť sa úplne na začiatok a učiť sa cvičiť drepy správne. Dnes pri drepovaní nepotrebujem 80 kilogramov na pleciach, stačí, že mám správnu techniku a sedacie svaly sa mi krásne precvičujú a tým spevňujú.

Dnes pri drepovaní nepotrebujem 80 kilogramov na pleciach, stačí, že mám správnu techniku a sedacie svaly sa mi krásne precvičujú a tým spevňujú.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Zvládli ste základnú techniku drepov v poslednom našom videu s Janou Earl? Ak áno, skúste náročnejšiu variantu, vďaka ktorej budete tvarovať okrem nôh aj brucho (kto by to po sviatkoch nepotreboval? 😊). Viac už Jana Earl: 1️⃣ Sumo drepy – Rozkročte nohy o niečo širšie, ako je šírka ramien a majte špičky smerujúce von na 45 stupňov. Tým by ste mali viac pociťovať, ako pracujú vaše sedacie svaly, ale aj vnútorné stehná. 2️⃣ Väzenské drepy – Keď drepujete, dajte si ruky za hlavu. Brušné svaly môžete precvičiť ešte viac tak, že vždy keď ste v stoji, dotknete sa lakťom protiľahlého kolena. Urobte drep s rukami za hlavou, vstaňte a dotknite sa ľavým lakťom a pravým kolenom, znovu urobte drep, vráťte sa do stojatej polohy a dotknite sa pravým lakťom a ľavým kolenom. Toto opakujte. Jana Earl odporúča 4×20 opakovaní s minútovou prestávkou. Viac cvikov od našej ambasádorky na pohyb a vitalitu nájdete na Generali Balans. #drepy #zadok #brucho #cvicenie #zdravie #pohyb #chrbtica #janaearl #spine #sport #healthy #fit #active #workout #najdisvojbalans #generalibalans #balans

Príspevok, ktorý zdieľa Generali Balans (@generali.balans),

Efektivita

Posledným dôvodom, prečo je správna technika veľmi dôležitá, je to, že sú vďaka nej cviky náročnejšie. Môžete napríklad skúsiť urobiť desať angličákov tak rýchlo, ako je to možné bez ohľadu na techniku. Potom ich však skúste urobiť v pomalšom tempe a sústreďte sa pritom primárne na techniku.

Ak budete cvičiť pomalým kontrolovaným spôsobom so správnou technikou, budete sa diviť, o koľko náročnejšie to bude. Znamená to však aj to, že cvičenie bude efektívnejšie. Vaše vytúžené výsledky potom tiež uvidíte rýchlejšie. Odskúšala som to aj sama na sebe. Pred pár rokmi som robila 25 angličákov za minútu, ale žiadne svaly ma pri nich neboleli, iba som bola nenormálne zadýchaná. Dnes ich urobím maximálne 15, ale po docvičení ma páli každý sval v tele.

Ak budete cvičiť pomalým kontrolovaným spôsobom so správnou technikou, budete sa diviť, o koľko náročnejšie to bude. Znamená to však aj to, že cvičenie bude efektívnejšie.

Ak s cvičením iba začínate, odporučila by som vám, aby ste počas prvých tréningov vykonávali jednotlivé cviky pomalšie, sústredili na správnu techniku a tým si ju správne osvojili. Akonáhle ste spokojní s technikou, môžete postupne zvýšiť aj rýchlosť. Uvidíte, že takto budete dosahovať výsledky oveľa rýchlejšie.

Nezabúdajte, že aj pri cvičení platí pravidlo: „Pomaly ďalej zájdeš!”

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Odoberajte náš newsletter a stiahnite si e-guide o regenerácii

Regenerácia je pre zdravie rovnako dôležitá ako cvičenie. Preto sme pre vás pripravili nápady ako zregenerovať a doplnili sme aj základné tréningové tipy ako bonus.

Pripravili sme pre vás tipy na efektívnu regeneráciu.

Stiahnuť e-guide