Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

Povzbuďte svoje zdravie s bežne dostupnými superpotravinami

08. 10. 2020

Superpotraviny sú v dnešných časoch medzi nadšencami zdravej stravy mimoriadne obľúbené, no čo vlastne znamenajú? A kde ich môžete nájsť? Ak si myslíte, že sú to len exotické neznáme a predražené suroviny, ktorých meno si ani neviete zapamätať, mýlite sa. Za superpotraviny môžeme označiť aj množstvo bežne dostupných a v našich končinách dobre známych surovín, ktoré by mal mať na tanieri každý, bez rozdielu veku.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu venovanému ľudom v elegantnom veku. Spolu s odborníkmi sa venujeme témam seniorského zdravia, vitality, pohody a skvalitnenia ich života, pri príležitosti spustenia predaja životného poistenia pre seniorov od 55 rokov, ktoré ako jediné na trhu ponúka poisťovňa Generali.

Čo sú to superpotraviny?

Superpotraviny sú potraviny, ktoré obsahujú veľké množstvo živín (často majú málo kalórií) a majú overený prínos pre naše zdravie, od znižovania cholesterolu až po prevenciu srdcovocievnych ochorení. Prinášame vám niekoľko príkladov takýchto skvelých potravín a najmä jednoduchých spôsobov, ako ich začleniť do vášho bežného stravovania a využiť ich na maximum. Oplatí sa to v každom veku.

Ako ich zaradiť do stravovania?

Skúste začať už raňajkami – naštartujte si deň so smoothie zo superpotravín a šálkou zeleného čaju. Čučoriedky, brokolica a červená repa sú len tromi z mnohých druhov ovocia a zeleniny, ktoré sa zaraďujú medzi superpotraviny. Jedna šálka brokolice napríklad obsahuje viac ako 100 % odporúčaného denného príjmu vitamínu C! Zelený čaj, ktorý sa dlhé roky používa v tradičnej čínskej medicíne, je ďalšou superpotravinou s veľkým prínosom pre zdravie. Doprajte si šálku čaju plnú antioxidantov na prevenciu proti rakovine a povzbuďte svoj metabolizmus. A ak potrebujete skutočné povzbudenie, vyskúšajte zelený čaj matcha. Obsahuje až 137-krát viac antioxidantov ako bežný zelený čaj!

Naši starí rodičia vedeli už dávno, čo je dobré  pre ich zdravie. Na tanieri mali často mak, včelí med, pohánku, ovos, špaldu, a orechy – najmä tie vlašské. Ak chcete výživné  teplé raňajky, spravte si ovsenú kašu s mletým makom, ktorý je plný vápnika, dochuťte ju medom a ozdobte vlašskými orechmi, ktoré sú skvelou výživou pre mozog a znižujú cholesterol. Med pridávajte až na konci, aby ste zbytočne nezničili teplom jeho protizápalové a antibakteriálne účinky. Pri mede je dôležitá jeho kvalita – vyberajte od overených slovenských včelárov a vyskúšajte super med – medovicový med. Ten má výnimočné  zloženie a antibakteriálne vlastnosti (využijú sa napríklad aj pri liečení rán) a mohol by sa klasifikovať už ako medicínsky med. Môžete vyskúšať aj ďalšie superpotraviny z produkcie včiel – napríklad včelí peľ. Samozrejme, ak nie ste alergickí.

Skúste nabudúce namiesto klasického rizota nahradiť ryžu napríklad pohánkou bohatou na rutín (ten je prospešný pre naše cievy) alebo špaldovými krúpami, ktoré  obsahujú množstvo vlákniny a vitamínov A, B a E.

Stredomorská strava je známa tým, že je jedným z najzdravších spôsobov stravovania na svete. Preto vás asi neprekvapí, že v nej nájdete mnoho superpotravín. Začleňte jej prvky do svojich jedál a vyskúšajte olejnaté ryby, napríklad makrelu či sardinky, ktoré sa vyznačujú vysokým obsahom vitamínu D a omega-3 mastných kyselín. Dochuťte svoje jedlá  antibakterálnym, antivírusovým a fungicídnym cesnakom bohatým na vitamín C, B6 a mangán.

Pri dochucovaní jedál stavte aj na protizápalové bylinky – tie majú silu spraviť vaše jedlo ešte zdravším a prospešnejším. O bylinkách, ich sezónnom využití a zdravotnom prínose písala pre Generali Balans výživová expertka Silvia Horecká v tomto článku.

shutterstock_1122128228.jpg

Máme dobré správy aj pre všetkých milovníkov čokolády! Superpotravinami môžete obohatiť aj svoje dezerty – pridajte do nich kakao, najlepšie to nepražené, a zlepšite si náladu či podporte svoje zdravie jeho antioxidačnými vlastnosťami. No skôr ako sa pustíte do čokoládovej torty, berte na vedomie, že sa to týka len naozaj tmavej čokolády (aspoň 70%). Doprajte si pár kociek po večeri – zaženiete chuť na sladké a navyše spravíte niečo pre svoje zdravie.

Kto povedal, že zdravý životný štýl musí byť nudný a bez chuti?

 

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.