Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii

Stravovanie v zrelšom veku – na čo dbať a čoho sa vyvarovať

Uznávaná česká odborníčka na zdravotnú prevenciu a výživu PharmDr. Margit Slimáková, PhD., sa s nami tentokrát rozprávala o osobitostiach stravovania v zrelšom veku. Pýtali sme sa, na čo by mali seniori v rámci „jídlovědy”, čo je pojem, ktorým Margit označuje zdravú výživu, dbať a čoho sa radšej vyvarovať. Dobrou správou je, ako vraví Margit, že na zlepšenie stravy nie je nikdy neskoro.

Zdroj foto

Mali by sa ľudia v pokročilejšom veku začať stravovať inak, ako boli zvyknutí? Je niekedy vôbec „príliš neskoro“ začať jesť zdravšie?

Ideálnym stavom je, samozrejme, dlhodobá zdravá strava, s ktorou prirodzene pokračujeme aj v starobe. Ale na zlepšenie nie je nikdy neskoro a určite som za snahu stravovať sa čo najlepšie za každých okolností a bez ohľadu na vek.

Akých chýb či zlozvykov sa seniori v stravovaní dopúšťajú najčastejšie?

Následkom zníženej chuti do jedla môžu jesť jednotvárnejšiu stravu. V súvislosti s nedostatkom financií môžu zase stavať svoj jedálniček na menej kvalitných produktoch namiesto skutočných potravín. Často z týchto dôvodov uprednostňujú skôr lacnejšie zdroje živín, ako sú napríklad sacharidové jedlá, namiesto dobrých zdrojov bielkovín. Následkom obmedzeného vnímania smädu mnohokrát tiež starší ľudia pijú menej vody, ako by mali.

Následkom obmedzeného vnímania smädu mnohokrát tiež starší ľudia pijú menej vody, ako by mali.

Ktoré typy výživových doplnkov by ste seniorom odporučili a ktoré určite nie?

Som zástancom cielenej suplementácie (doplnkov stravy, pozn. red.), ktorá ako jediná vychádza jednoznačne pozitívne. Prakticky to znamená využívať doplnky iba v prípade ich diagnostikovaného nedostatku, teda na základe vyšetrenia a odporúčania lekára. A aj v tomto prípade výživové doplnky iba rýchlo napravia stav nedostatku, potom sa však treba snažiť všetky potrebné látky zaistiť kvalitnejšou stravou.

Plošné užívanie doplnkov, pretože napríklad pomohli susedke alebo ich odporúča televízna reklama, je spravidla zbytočné. Mnohé popisované „zázraky” sú často len tvrdením výrobcu a predajcu, nestoja za ním žiadne rozsiahle nezávislé štúdie. Preto odporúčam namiesto do výživových doplnkov investovať do kvalitných potravín.

Odporúčam namiesto do výživových doplnkov investovať do kvalitných potravín.

Aké ochorenia spojené s výživou postihujú seniorov najčastejšie?

S výživou podľa Svetovej zdravotnícke organizácie súvisí väčšina dnes bežných ochorení. Nezdravá strava môže byť príčinou alebo minimálne jedným z faktorov vedúcich k ochoreniam, ktoré postihujú srdce a cievy, k obezite, cukrovke 2. typu a Alzheimerovej chorobe.

Obezita a cukrovka, resp. ich kombinácia (diabezita), je u seniorov častým problémom. Ako prostredníctvom stravy zmierniť s nimi súvisiace komplikácie vo vyššom veku?

Obezita aj cukrovka 2. typu sú ochorenia zásadne dané nezdravou stravou a nedostatkom pohybu. Spravidla sa im dá predchádzať a už vzniknuté problémy sa dajú zvrátiť. Základom terapie je jedálniček postavený na kvalitných potravinách, dostatku zeleniny a maximálnom obmedzení všetkých cukrov.

Obezita aj cukrovka 2. typu sú ochorenia zásadne dané nezdravou stravou a nedostatkom pohybu.

Stravovanie v zrelšom veku - na čo dbať a čoho sa vyvarovať

Ako by takýto jedálniček mohol vyzerať? Napríklad raňajky v podobe 2 – 3 vajíčok a na masle s ľahko opraženou zeleninou. Obed by bola upravená verzia tradičného českého jedla ako napríklad „vepřo-knedlo-zelo”, s tým že kapusta bude pripravená bez zahusťovania múkou a dosladzovania cukrom a základom taniera bude mäso s kapustou, knedľa iba na dochutenie. Na večeru tiež niečo ľahké s prevahou zeleniny.

Je možné stravou predísť aj častým ochoreniam nervovej sústavy u seniorov, ako je Parkinsonova či Alzheimerova choroba, resp. aspoň zmierniť ich priebeh?

Aktuálne nepoznáme jednoznačné príčiny, a teda ani jednoznačne úspešnú terapiu týchto neurodegeneratívnych (poškodzujúcich nervovú sústavu, pozn. red.) ochorení. Stále častejšie sa však objavujú súvislosti, ktoré naznačujú spôsoby, ako týmto ochoreniam predchádzať alebo aspoň obmedziť ich postup. Zdravý životný štýl s dostatkom pohybu a kvalitnou stravou je aj tu základom. Z konkrétnej praxe už vieme, že riziko ich vzniku znižuje obmedzenie cukru v strave a v tomto prípade dokonca prospieva aj kvalitná káva.

Ako môžu seniori zlepšiť zdravie svojich kostí pomocou správnej výživy?

Zdravie kostí je dané desiatkami faktorov a sama by som sa tu ešte viac než výživu odporučila pohyb. Kosti je potrebné zaťažovať. Aj pri príjme dostatku živín je totiž nevyhnutné kosti používať, aby v nich uložený vápnik a ďalšie minerálne látky ostávali.

Konkrétne by som seniorom odporučila snažiť sa udržať aktívny pohyb najviac, ako sa dá. Z praktických krokov je pre seniorov vhodná chôdza s ľahkými závažiami na zápästiach alebo členkoch, ktoré bezpečne držia a je možné si ich občas brať na prechádzky so sebou, alebo tzv. severská chôdza.

Kosti je potrebné zaťažovať. Aj pri príjme dostatku živín je totiž nevyhnutné kosti používať, aby v nich uložený vápnik a ďalšie minerálne látky ostávali.

Častým javom u seniorov je aj užívanie množstva liekov. Ako možno prostredníctvom stravy viac vybalansovať túto záťaž pre organizmus?

Najskôr by som riešila množstvo liekov. Štúdie opakovane potvrdzujú, že bežne dochádza k tzv. over-preskripcii, teda nadmernému predpisovaniu liekov, napríklad následkom nedostatočnej koordinovanosti medzi jednotlivými lekármi – špecialistami, ktorých senior navštevuje. Najlepšie by bolo všetky jednotlivé predpísané lieky čas od času prejsť s obvodným lekárom a pri návšteve u špecialistu vždy jasne informovať o užívaných liekoch, ktoré predpísali iní lekári.

Stravovanie v zrelšom veku - na čo dbať a čoho sa vyvarovať

Ako môžeme starším ľuďom, napríklad našim rodičom, pomôcť lepšie sa stravovať?

Najviac pomôže praktická podpora. Nakúpme im, navarme, donesme ochutnať niečo od nás z domu. Ak sú aktívni, prihlásme ich na kurz varenia – napríklad prípravy kváskového chleba alebo do záhradkárskej komunity pre spoločné pestovanie.

Ak sú aktívni, prihlásme ich na kurz varenia – napríklad prípravy kváskového chleba alebo do záhradkárskej komunity pre spoločné pestovanie.

U seniorov sa často objavuje aj nechutenstvo. Ako možno zlepšiť ich chuť do jedla?

Odporúčam vyskúšať podávať jednoduché kvalitné jedlá, ktoré sa predtým bežne jedávali ako napríklad polievky alebo nátierky. Pomôcť môže napríklad zapojenie do pestovania a prípravy jedál. Vlastnoručne pripravené jedlá chutia lepšie, aj keď chuťové poháriky nemusia pracovať na sto percent. Prospešné je určite aj zaistenie spoločnosti – komunity pre osamelých seniorov. Jedlo ľudí spája, jeho spoločné zdieľanie tiež podporuje chuť do jedla.

Ak by ste mohli dať seniorom iba jednu radu ohľadom stravovania, ako by znela?

Vzhľadom k často obmedzenému príjmu stravy a v dôsledku zhoršeného využívania živín je zvýšená potreba bielkovín. Odporučila by som vôbec nejesť žiadne zbytočnosti, sladkosti a „nezdravosti“. Každé sústo je príležitosťou zlepšiť svoje zdravie, jesť treba preto len to najkvalitnejšie jedlo.

Každé sústo je príležitosťou zlepšiť svoje zdravie, jesť treba preto len to najkvalitnejšie jedlo.

Stravovanie v zrelšom veku - na čo dbať a čoho sa vyvarovať

Zdroj foto

Viac užitočných informácií o stravovaní a výžive od Margit Slimákovej nájdete na:

margit.cz | zdravakuchyn.cz | zdravytalir.info | margit.tv | globopol.cz

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky priamo do vašej schránky

Inšpirujte sa raz týždenne našimi tipmi na zdravší životný štýl. Prinášame praktické rady, ktoré sú v prvom rade kompatibilné s dnešnou dobou.