projekt poisťovne logo generali

VIDEO: Čo robiť s autom pri aquaplaningu a pri šmyku zadnej nápravy?

25. 04. 2024

Šťastie praje pripraveným. Na cestách to platí 100-násobne. Či ste zdatný šofér alebo rekreačný vodič, je vždy dobré vedieť alebo si zopakovať, čo robiť s autom, ak sa dostanete do krízovej situácie a vyžaduje si vašu okamžitú reakciu. Často rozhodujú sekundy. 

Tento mesiac si posvietime na cesty a ako na nich byť čo najviac v bezpečí pri každej jazde. Tu naozaj platí – lepšie byť pripravený ako prekvapený. Ak chcete od svojho PZP dostať viac, vyberte si z balíkov s rozšíreným krytím aj pre vaše auto. A vďaka komplexným asistenčným službám ti pomôžeme vyriešiť každý problém, ktorý ťa po ceste stretne.

David Simon, lektor centra bezpečnej jazdy Dekra CZ a.s. vo videu predviedol a okomentoval, čo robiť v dvoch krízových situáciách na ceste.

Aquaplaning

K aquaplaningu dochádza na mokrej vozovke pri zvýšenej rýchlosti automobilu. Hlavným problémom je predovšetkým nadmerné množstvo vody na vozovke. Pneumatiky s vyššou rýchlosťou tiež viac strácajú svoju priľnavosť a strácajú tak kontaktnú plochu s vozovkou.

Voda je pri tomto jave tlačená pred pneumatikou automobilu, problémom je tu práve tá vyššia rýchlosť, kvôli ktorej pneumatika nestíha vodu efektívne odvádzať. Voda sa tak tlačí pod pneumatiku a medzi gumou a vozovkou sa tak vytvára vrstva vody. Automobil sa v tej chvíli začína stávať horšie ovládateľným.

Aquaplaning najčastejšie vzniká pri rýchlostiach okolo 80 km/hod, všetko ale závisí od hĺbky dezénu pneumatiky. Môže sa vám tak stať, že k nemu dôjde už pri oveľa nižšej rýchlosti. To, akým spôsobom sa s aquaplaningom vyrovnáme, môžeme teda ovplyvniť nielen primeranou rýchlosťou jazdy, ale aj správnym výberom pneumatík. Sú totiž situácie, keď sa vode na vozovke vyhnúť nedokážeme.

Ako tomuto problému efektívne predchádzať?

Jazdíme takou rýchlosťou, ktorá neohrozuje ani nás, ani naše okolie a pozorne sledujme dianie pred nami. Rovnako by sme mali skúsiť, aspoň v obmedzenej miere, predvídať budúcnosť.

Ak už musíme vojsť do väčšej kaluže, mali by sme predtým zložiť nohu z plynu a zošliapnuť spojku. Vďaka tomu sa tak môžeme ľahko vyhnúť prípadným komplikáciám.

Netočíme volantom dookola a nezačíname prudko brzdiť.

Dôležitou prevenciou je, ako sme už spomínali, aj správna starostlivosť o pneumatiky. Tie by mali byť správne nahustené. Kvôli nízkemu tlaku totiž vznik rizika aquaplaningu len podporujeme. Pokiaľ jazdíme s plne naloženým automobilom, mali by sme tlak v pneumatikách zvýšiť o priemerne 10-15 %. Hĺbka dezénu by mala byť aspoň 4 mm.

Šmyk zadnej nápravy

Keď vám odletí zadná časť auta, treba rýchlo reagovať. Prioritou je zvládnuť manipuláciu s volantom, s ktorým otáčame proti smeru pohybu zadnej nápravy. V takýchto prípadoch sú rozhodujúce aj sekundy. Nesmieme však zabúdať ani na brzdy, vďaka ktorým sa nám podarí auto lepšie „ukočírovať“.

Prajeme vám, aby každá vaša jazda bola bez problémová a informácie z tohto článku boli pre vás len prevenčno-informatívne.

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.