Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

Ako mať zdravý mozog v každom veku? Tu je niekoľko tipov!

01. 10. 2020

Keď si porovnáme, koľko pozornosti venujeme nášmu telu a koľko nášmu mozgu, je pozoruhodné, že zdravie mozgu až príliš často prehliadame. Počet ľudí s Alzheimerovou chorobou a demenciou pritom prudko stúpa a ich počet sa má do roku 2050 celosvetovo zvýšiť až na 131,5 milióna. Štúdie však naznačujú, že intelektuálne cvičenia, vhodná strava a zdravý životný štýl dokážu mozog ochrániť. Pripravili sme pre vás preto niekoľko tipov, ako si udržať zdravý mozog v každom veku.

Tento článok vznikol v rámci mesačného špeciálu venovanému ľudom v elegantnom veku. Spolu s odborníkmi sa venujeme témam seniorského zdravia, vitality, pohody a skvalitnenia ich života, pri príležitosti spustenia predaja životného poistenia pre seniorov od 55 rokov, ktoré ako jediné na trhu ponúka poisťovňa Generali.


Hlavne ho používať!

Rovnako ako telo, je potrebné precvičovať aj mozog. Mnohé štúdie dokazujú, že cviky na mozog značne zlepšujú kognitívne funkcie. Výsledky nedávneho výskumu ukázali, že účastníci, ktorí hrali hry zamerané na tréning činnosti mozgu, si zlepšili pamäť až o 40 %. Ak chcete svoj mozog trochu potrápiť, na internete nájdete rôzne stránky, ako napríklad mentem.sk, alebo skúste niektorú zo zábavných mobilných aplikácií, ktoré poznajú po celom svete, ako napríklad Lumosity, Elevate či Peak. Alebo vsaďte na osvedčenú klasiku – krížovky, sudoku či rôzne spoločenské hry a šach.

Osvojte si zdravý životný štýl

Zdravie mozgu súvisí so zdravím srdcovocievnej sústavy, preto rizikové faktory srdcovocievnych chorôb platia aj pre demenciu. U človeka, ktorý prekonal mŕtvicu alebo ktorý trpí diabetom, či ochorením srdca, existuje dvakrát väčšia pravdepodobnosť vzniku demencie. Je preto dobré sa zbaviť nezdravých návykov – vyhýbať sa fajčeniu či neprimeranej konzumácii alkoholu a udržiavať si zdravú telesnú hmotnosť.

Aeróbne cvičenia, ktoré zvyšujú tep, ako napríklad beh, plávanie či cyklistika, dokázateľne pomáhajú chrániť pamäť a zlepšovať kognitívne funkcie. Štúdie tiež naznačujú, že cvičenie stimuluje uvoľňovanie látok, ktoré ovplyvňujú zdravie mozgu, rast nových ciev a množstvo a odolnosť nových mozgových buniek.

Ste to, čo jete

A pijete. Strava, výživa a dostatočný pitný režim zohrávajú kľúčovú úlohu v tom, v akej kondícii je náš mozog. Náš mozog spotrebuje pätinu prijatej energie a dehydratácia už na úrovni 2 % ovplyvňuje pozornosť, pamäť a iné kognitívne schopnosti. Existujú dôkazy, že strava zameraná na zdravie srdca tiež prospieva mozgu. Podľa výskumov môže stredomorská strava znížiť riziko oslabovania mozgových funkcií až o 48 %. A čo teda jedia Gréci, Taliani a Sardínčania na tejto pre nich typickej strave? Je to najmä veľké množstvo a každodenné jedenie zeleniny, ovocia, orechov, semiačok, strukovín, zemiakov, celozrnných potravín, byliniek, korenín, rýb, morských plodov a panenského olivového oleja. Živočíšnych tukov a bielkovín jedia pomenej, to znamená, že nie každý deň u nich nájdete hydinu, vajíčka, syry a jogurty a naozaj len raz za čas konzumujú červené mäso.

O vyváženom stravovaní nájdete veľa zaujímavých článkov aj na Generali Balans.

Najlepšie potraviny pre mozog

Celozrnné obilniny, hnedá ryža či celozrnný chlieb môžu pomôcť so sústredením. Potraviny bohaté na esenciálne mastné kyseliny, ako napríklad losos, tekvicové semienka a sója, sú zase dôležité na zaistenie správneho fungovania mozgu. Zo štúdií vyplýva, že tmavočervená a fialová zelenina a ovocie, ako napríklad čučoriedky, zohrávajú dôležitú úlohu pri zlepšovaní krátkodobej pamäti.

Dajte si do tela!

Podľa výskumov pravidelné cvičenie zlepšuje pamäť a myslenie a skvalitňuje spánok. Jedna zo štúdií ukázala, že pravidelné mierne cvičenie po dobu 6 až 12 mesiacov je spojené so zväčšovaním istých oblastí mozgu. Ďalší dôvod dopriať si dávku pohybu – už pravidelné prechádzky v prírode dokážu divy. Skúšali ste už nordic walking? Nie je to len obyčajná chôdz aa prináša množstvo zdravotných benefitov pre všetky vekové skupiny a obzvlášť veľkú obľubu má u seniorov.

 

 

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.