Používaním tohto webu súhlasíte s využívaním súborov cookies, ktoré nám umožňujú poskytovať lepšie služby. Ich používanie môžete odmietnuť nastavením svojho internetového prehliadača. Viac informácii
projekt poisťovne logo generali

Rozhovor s foodblogerkou Natáliou Spišiakovou zo Zdravia na tanieri

17. 08. 2018

Zachovajme si striedmosť a budeme zdraví

Dieru do sveta, minimálne toho foodblogerského, spravila s receptom z baklažánu. Tvrdí, že zdravá strava ide ruka v ruke s pohybom. Vidí zmysel v prevencii zdravia a snahe inšpirovať Slovákov k zdravšiemu životnému štýlu, a preto sa stala ambasádorkou Generali Balans. Na to, aby ľudia jedli zdravo, pritom podľa Natálie vôbec nemusia jesť draho a komplikovane. V rozhovore sme zistili, ako vyzerá zdravie na tanieri u Natálie a čo si naň máme naložiť my. Svojim deťom na to poradila jednoduchý trik – zdravý tanier je farebný.

Tvoj blog sa nazýva Zdravie na tanieri. Ako vznikol tento názov?

Vždy som sa snažila vyskladať si jedlo tak, aby som mohla usúdiť, že mám „zdravý tanier“. Na tanieri by mali byť zastúpené všetky potrebné makroživiny. Svoj blog som zakladala v roku 2012, kedy blogovanie o jedle nebolo ešte tak rozšírené, aspoň u nás. Mala som teda na výber širokú paletu voľných názvov. Zdravie na tanieri bolo pre mňa najvýstižnejšie a doména bola voľná.

Prečo to celé vzniklo?

Bola som po dvoch tehotenstvách a po druhom som pribrala 25 kíl. Zdravá strava mi vždy chutila a po pôrode som začala hľadať spôsob, ako dať tehotenské kilá dole. Začala som skúšať sama na sebe, ako schudnúť rýchlo, ale najmä natrvalo. Takže hlavným impulzom bola túžba schudnúť.

Pamätáš si na začiatky svojho foodblogerstva?

Keďže bol Facebook vtedy ešte v plienkach, začínala som na svojom osobnom profile. Uverejnila som fotku svojej večere s textom, že začínam chudnúť.

Pamätáš si ešte, aké to bolo jedlo?

Bol to zapekaný baklažán, tzv. papoutsakia.

Takže baklažán zaujal?

Áno, veľmi veľa mojich kamarátov zareagovalo pozitívne a pýtalo si recept. Záujem ma prekvapil, a tak som pridala fotku ďalšieho svojho jedla a reakcie boli rovnako pozitívne. Kamaráti ma nabádali, nech vydám knihu. Mne prišlo jednoduchšie založiť si stránku a spísať svoje nápady tam.

Rozhovor s foodblogerkou Natáliou Spišiakovou zo Zdravia na tanieri

Baklažán, ktorý spustil Natáliinu blogovaciu kariéru

Win-win situácia – schudla si a ešte si aj našla prácu, ktorá ťa baví.

Áno, vždy ma to ťahalo k zdravému životnému štýlu a nakoniec ma motivovalo okolie. Začala som byť inšpiráciou pre ostatných a to je zodpovednosť! Foodblog som začala od tej chvíle brať so všetkou vážnosťou.

Čo teda nechýba na tvojom tanieri?

Som maniak na raňajkové kaše. Ráno musím prijať vždy dostatočné množstvo energie. Raňajky sú u mňa najkalorickejším jedlom dňa. Riešim ich väčšinou na sladko, takže mi doma nechýbajú rôzne druhy vločiek, jogurty, bobuľové ovocie, semienka a orechy.

Čo mávaš na obedy a večere?

Na obed si pripravujem rýchle a ľahké jedlá. Pečená zeleninka, šaláty, cestoviny s pestom, rýchle grilované mäsá so zeleninou, vajíčko so zeleninou alebo zeleninová omeleta, strukovinové prívarky, rýchle kari panvičky s ryžou a pod. Večer si už si len tak „zobkám“. Napríklad kúsok kvalitného ovčieho alebo kozieho syra, bryndzu so zeleninou, mixovanú polievku, „finger food“ zeleninku s nátierkou a pod.

Aké základné potraviny by sme ešte našli v tvojej špajzi?

Vždy mám doma kvalitné oleje – tekvicový, olivový a maslo ghee. Tých základných potravín, ktoré patria do „must have“, je dosť. Rôzne vločky, orechy, semiačka, pohánka a iné obilniny, kozie a ovčie produkty, bryndza, domáce vajcia, celozrnné múky, kvalitná čokoláda, domáce džemy atď.

Máš dve deti. Stravujú sa ako ty? Tiež sú „kašomaniaci“?

Kašomaniaci ako ja nie sú. Raňajky majú rozmanitejšie. Obľubujú moje zdravé palacinky z celozrnných múk a bez pridaného cukru a tuku. Grétka je veľká, má 11, spapá už veľa zdravých jedál. Ak by som mala zaradiť Timona, ktorý má 6, do výživového štýlu, tak je rozhodne paleo.

A manžel?

Manžel je veľký športovec, ultramaratónec. Tým, že športuje, žiada si zdravú kvalitnú stravu. Má rád moje zeleninové kombinácie. Málo chlapov prijme zdravé kombinácie, môj s tým problém nemá. Raz za čas si, samozrejme, dá aj poriadny viedenský rezeň, ale v jeho prípade je to v poriadku. Má obrovské energetické výdaje.

Ako učíš deti rozlišovať, čo je dobré naložiť si na tanier a zjesť?

Keď sme napríklad na dovolenke s all inclusive stravovaním (čo sa však stáva veľmi zriedka), Grétka má vždy za úlohu naložiť si tanier tak, aby mal veľa farieb. Tým pádom musí byť na tanieri dostatočné množstvo zeleniny. Vo všeobecnosti sa snažíme byť vzorom. Deti do toho zapájame, keďže mi obaja pomáhajú pri varení.

A čo stravovanie v škole?

Školská jedáleň je bieda. Grétke veľmi školská strava nechutí. Tak aspoň desiaty má z domu. Vždy má porciu ovocia, poctivý chlebík so zeleninkou, syrom alebo nátierkou.

Čo je podľa teba základom zdravého stravovania?

Striedmosť. V zásade nám nič neublíži, pokiaľ sa tým nebudeme prejedať.

Existuje podľa teba nejaká zmena, ktorú vedia ľudia urobiť vo svojom jedálničku v záujmu zdravia ľahko?

Prestať jesť z nudy. Radšej sa hýbať, nesedieť pred televízorom.

Poďme k tvojim kuchárskym začiatkom. Išlo ti varenie vždy dobre alebo si pamätáš aj na nejaké nepodarky, spálené panvice, solenie namiesto cukrenia a podobne?

To sa stáva aj teraz, pri testovaní nových receptov. Keďže dnes je moderný multitasking, dlho pri sporáku neobstojím a počas varenia obilnín, strukovín alebo polievky sa mi neraz stane, že drhnem sporák, lebo mi niečo vykypí.

Aké jedlá najradšej pripravuješ?

Uprednostňujem recepty z jednej panvice, tzv. „stir fry“ jedlá. Väčšinou z toho vzniknú rýchle voňavé recepty, plné zeleniny, strukovín a byliniek. Milujem zeleninové kari, to naozaj pripravujem na sto spôsobov. Je to veľmi vďačné jedlo.

Akonáhle sa z jedla stane dogma, je to zlé. Treba si vybudovať k jedlu prirodzený vzťah.

 Netajíš sa tým, že miluješ jedlo. Najmä ženy majú často nezdravý vzťah k jedlu a boja sa jesť, aby nepribrali. Máš nejaký tip, ako si vybudovať k jedlu takýto pozitívny vzťah?

Mnoho ľudí sa príliš zaoberá jedlom, myslia na to, aby jedli zdravo. A ak si dajú nejakú sladkosť, trápia ich výčitky svedomia. Akonáhle sa z jedla stane dogma, je to zlé. Treba si vybudovať k jedlu prirodzený vzťah. Uvedomiť si pár základných zásad, napr. neprejedať sa, jesť len vtedy, keď pociťujeme mierny hlad, nie z nudy, vylúčiť pár nezdravých potravín, nejesť neskoro pred spaním a uprednostňovať kvalitné potraviny. Na to je potrebné naučiť sa čítať etikety. Ja mám radosť zo zdravého jedla. Mám šťastie, že mi chutí.

Strava je veľmi dôležitá, ale rovnako dôležitý je pohyb a šport.

 Čo podľa teba robia všetci fit ľudia, čím by sme sa mali inšpirovať?

Každý zdravý človek sa hýbe – pokiaľ sa chce človek udržať v zdraví, musí mať aj pohyb. Strava je veľmi dôležitá, ale rovnako dôležitý je pohyb a šport. Pritom nemusí ísť o ťažký šport, napríklad cyklistiku či beh, stačí aj rýchla prechádzka na čerstvom vzduchu. Každý by si mal nájsť to, čo ho baví a k čomu má blízko.

Natália sa drží hesla – pokiaľ sa chce človek udržať v zdraví, musí mať aj pohyb

Ako vyzerá tvoj bežný deň?

Nemávam rovnaké dni, lebo aj moja práca je rôznorodá. Veľmi sa teším, že mám svoju rannú pohodu. Napriek tomu, že som „ranostaj“, do práce sa neponáhľam. Deň začínam pokojnými výdatnými raňajkami a kávou. Vyprevadím deti do školy a pracujem. Moja práca zahŕňa buď prípravu receptov, písanie článkov alebo prípravu podkladov na blog a fan page. Prípadne mám stretnutia či rôzne školenia – nakoľko sa aj ja potrebujem vzdelávať, napríklad v oblasti copywritingu, marketingu a podobne. Poobede cvičím, behám. Iné dni sú, keď za prácou cestujem. Sú dni, keď od rána pripravujem recepty. Za jeden deň ich viem spracovať päť, od nákupu surovín cez samotnú prípravu, styling, fotenie, publikovanie až po zjedenie. Potom sa tešia všetci naokolo, lebo ponúkam, koho môžem.

Ako vnímaš kvalitu potravín na Slovensku? Kde nakupuješ?

Mám 3 – 4 predajne, v ktorých nakupujem pravidelne. Sú to klasické sídliskové potraviny, ale aj špecializovaná predajňa na mliečne výrobky od lokálnych dodávateľov. V ďalšej predajni zasa kupujem zeleninu a ovocie, lebo viem, že majú dobrý výber slovenských dodávateľov. Využívam aj „debničkárov“. Mám obľúbenú pekáreň, kde majú kvalitný kváskový chlebík. A podstatné – rodičia majú záhradu a aj ja mám svoju malú vlastnú. Takže odtiaľ máme v lete domácu zeleninu, ovocie a bylinky.

Tvoje meno a blog je značka. Pracuješ na nej sama alebo máš nejaký tím?

Všetko si pripravujem sama, iba na tvorbe videí spolupracujem so šikovným kameramanom.

Dokážem si v hlave vyskladať recept a okamžite cítiť jeho chuť.

Ako vznikajú tvoje recepty, ako prídeš na to, čo s čím skombinovať?

Mám v sebe dar. Dokážem si v hlave vyskladať recept a okamžite cítiť jeho chuť.

Venuješ sa aj výživovému poradenstvu. Darí sa ľudom udržiavať zdravý životný štýl dlhodobo?

Len schudnúť je pre ľudí slabou motiváciou pre dlhodobé udržanie zdravého životného štýlu. Akonáhle schudnú, často sa vracajú k starým návykom. Silnejšia a najmä dlhodobo udržateľná motivácia je, ak sa snažia byť zdraví a schudnutie s tým príde prirodzene.

Čo ťa najviac motivuje k tvojej práci a vareniu?

To, že som motiváciou pre iných. Nie každá práca je motivačná. Moja áno. Navyše, ak viem, že som príkladom a vediem ľudí k tomu najvzácnejšiemu, čo majú. K udržaniu zdravia. Motivujem ľudí k zdravšiemu ja. Nie je to krásna práca?

Je niečo, čomu by si sa chcela ešte v tejto sfére venovať?

Je toho viac. Napríklad by som chcela pravidelne vydávať tematický špeciál formou e-bookov, chcela by som vydať knihu receptov a chcela by som inšpirovať aj deti. Napríklad v Grétkinej škole mali rodičia možnosť prezentovať deťom svoju prácu. Bolo úžasné vidieť, ako sa deti pretekali, kto skôr uhádne, akú bylinku som im doniesla, alebo ako im chutil špenátový list, ako na ex vypili zdravé smoothie atď. Myslím, že je dôležité šíriť osvetu už na školách.

Výživa detí ťa teda zaujíma.

Áno, lebo sa ma týka a riešim ju denne aj ja. Záleží mi na tom, čo dajú moje deti do úst, pretože  od toho, ako ich to naučím, závisí ich zdravie. Vždy vyberám, čo im kúpim a pripravím. Sladkosti doma napríklad nemáme. Radšej si spravíme nejaký dobrý koláčik, zdravé palacinky, domácu müsli tyčinku alebo si dáme ovocie či lyžičku medu.

Je dôležité robiť osvetu o stravovaní už na školách

Ako vnímaš veľké množstvo výživových trendov? Každú chvíľu počúvame, že by sme sa mali stravovať inak. 

Mám svoju cestu. Nedá sa aplikovať konkrétny stravovací štýl na každého. Je fajn preštudovať si pozitíva danej cesty a vybrať si z nej, čo komu vyhovuje. Ja som si napríklad z vitariánstva vybrala pitie smoothies počas leta a tepla, vegánsky deň si zaraďujem minimálne jedenkrát do týždňa, delenú stravu aplikujem zasa na večer. Keď cítim, že som pridala za posledné obdobie do jedálnička viac sacharidov, zaradím na deň – dva paleo princípy, prípadne princípy keto stravovania alebo ostanem pri delenej strave aj počas dňa.

Pokiaľ kupujete kvalitné sezónne potraviny a jete striedmo, nezobete zbytočnosti medzi jedlami, nepocíti to ani peňaženka.

Časté ospravedlnenie ľudí, prečo necvičia a nejedia zdravo, je, že na to nemajú čas a peniaze. Aký máš k tomuto postoj?

Výhovorka. Všetko je o logistike a o prioritách. Dnes je nekonečný výber možností, kde a čo cvičiť. Existuje množstvo vlogerov z oblasti fitness, ktorí denne natáčajú videá na domáce cvičenie. Stačilo by denne 20 minút. Kto si na seba nenájde 20 minút počas dňa, robí niečo nesprávne. Cvičenie doma, behanie, bicyklovanie, rýchla chôdza – to nestojí žiadne peniaze, len logistiku. A čo sa stravy týka? Zdravé stravovanie nie je drahé. Práve naopak. Pokiaľ kupujete kvalitné sezónne potraviny a jete striedmo, „nezobete“ zbytočnosti medzi jedlami, nepocíti to ani peňaženka. Príkladom je sezónne ovocie a zelenina – jedzte ju v sezóne, kedy ju jesť máte, a nepreplatíte. Alebo pečivo. Kupujte celozrnné a nezjete štyri krajce chlebíka, ale dva. Alebo jogurty – nekupujte drahšie zahraničné sladké jogurty s prísadami, ale biele a do nich si dajte domáci džem alebo med. Príkladov je veľa.

Rozhovor s foodblogerkou Natáliou Spišiakovou zo Zdravia na tanieri

Kvalita surovín je pre Natáliu najdôležitejšia

Máš aj nejakú neresť, ktorej nevieš odolať?

Určite biela čokoláda na varenie Vivani. To je slabosť celej našej rodinky. Máme ju schovanú v skrinke a každý si z nej chodí nenápadne odlomiť. Pravidelne zhreším, keď nám moja mamka napečie. Absolútnou slabinou pre mňa je jej kysnutý slivkový koláč s posýpkou a pudingový koláč!

Si vzorom pre veľa ľudí. Máš aj ty nejaký vzor?

Voľakedy som sledovala, samozrejme, Jamieho Olivera, on je stále o krok vpred. Inšpirujú ma tiež Deliciously Ella, Judita Wignall, Amy Lyons z Fragrant Vanilla Cake a vôbec viacero domácich a zahraničných blogerov. Ale v jednom momente som to stopla, lebo som cítila pretlak. Bola som už premotivovaná. Momentálne cítim, že sa potrebujem trošku „ponoriť“ do seba a ísť svojou cestou bez vonkajších motivačných vplyvov.

Rada cestuješ a objavuješ nové chute aj týmto spôsobom?

Určite áno, z každej dovolenky si prinesiem niekoľko fotiek jedál, aj samotné potraviny a veľa nových inšpirácií. Na tohtoročnej dovolenke v Grécku som bola fascinovaná dusenou a zapekanou zeleninou na tisíc spôsobov. Zbožňujem grécky biely syr, olivový olej, čerstvé olivy a tzatziki. Neodolám plnenému baklažánu, cukete, plneným paprikám, paradajkám. Z Talianska si pravidelne nosím zásobu olivových olejov, syrov a cestovín.

Ktorá svetová kuchyňa ti najviac chutí a ktorú považuješ za najzdravšiu?

Milujem arabskú kuchyňu a považujem ju aj za veľmi zdravú. Tie ich strukovinové nátierky, falafel, čerstvé pity, obilninové šaláty, ryby, jahňacina a iné pomaly dusené mäská so zeleninou, úžasné kombinácie čerstvých šalátov, zapekaná plnená zelenina.

Natália miluje cestovanie a arabskú kuchyňu plnú byliniek

Čo okrem varenia ťa baví?

Určite aktívny pohyb – beh, fitness, bicyklovanie, túry, v zime lyžovanie. Tiež rada čítam. Momentálne ma veľmi zaujímajú osudy, resp. cesty vrcholových športovcov. Prečítala som hádam všetky dostupné knihy v slovenčine o ultratrailových bežcoch, ako Rich Roll, Scott Jurek, Lizzy Hawkerová, Paula Radcliff a podobne. Nedávno som čítala Federrera, Djokoviča, Nadala, aj Messiho.

Ktoré typické slovenské jedlá považuješ za zdravé a ktoré, naopak, za nezdravé?

Bryndza, tvaroh, žinčica, kyslá kapusta sú top slovenské zdravé jedlá. Na slovenskej kuchyni nemám rada množstvo múčnych jedál a zahustených omáčok či polievok.

Stala si sa ambasádorkou pre Generali Balans. Prečo si sa rozhodla pre spoluprácu?

Lebo sa týka zdravia a jeho osvety. Rada tomuto smerovaniu pomôžem.

Aké máš plány a ciele do budúcnosti – športové, pracovné, súkromné?

Športové – chcela by som zlepšiť svoj čas na polmaratón. Pracovné – chcela by som vydať knihu. A súkromné – máme také cestovateľské. Chceli by sme prejsť hrebeňovku našich krásnych Nízkych Tatier a precestovať Áziu.

Natália miluje prírodu a výlety

A na záver rýchle otázky…

Znamenie zverokruhu a čo z jeho popisu sedí:

Narodila som sa prvý deň znamenia Panny – 24. 8. Preto nie som typická Panna, mám veľa z popisu Leva. Ale až tak na to neverím.

Práve čítam knihu:

Dobrú noc a pozor na hady

Obľúbená hudba, napríklad pri šoférovaní v aute:

Rag’n‘Bone Man – Human

Obľúbená pieseň k vareniu:

Rockové rádio

Obľúbené jedlo:

Indické kari palak paneer s jazmínovou ryžou

Obľúbená pieseň k cvičeniu:

Horkýže slýže – Na lehátku

Obľúbený cvik:

Výpady so záťažou, mŕtvy ťah

Obľúbený relax:

Beh a bez knihy v ruke nezaspím

Obľúbená destinácia na Slovensku:

Zelené pleso

Obľúbená destinácia v zahraničí:

Toskánsko

Najväčšia životná výzva:

Vychovať šťastné a spokojné deti

Najväčší životný sen:

Precestovať Áziu

Najväčšia podpora v živote:

Manžel

Mám poistené:

Byt a auto

Sme aj na Instagrame

#zdravie #zdraverecepty #zdravoachutne #pohyb #fitness #vitalita #cestovanie
Ak sú toto aj vaše srdcové instatémy, sledujte nás:

Novinky a výber toho najlepšieho z Generali Balans raz mesačne priamo do vašej e-mailovej schránky.