projekt poisťovne logo generali

Ako sa popasovať ako firma s pandémiou zodpovedne? Pýtali sme sa CEO poisťovne Generali Georga Engla

29. 05. 2020

Koronakríza nám ukázala, aká je dôležitá prevencia v živote a v zdraví. Práve vďaka prevencii sa nám ako celej krajine podarilo v prvej vlne zvládnuť túto situáciu veľmi úspešne a prispel k tomu každý z nás – či už poctivým nosením rúška, dôkladnou hygienou, prácou z domu, obmedzením pohybu vonku v krízových týždňoch alebo posilnením vlastnej imunity vitamínmi a domácim cvičením. Nielen štát a jednotlivci, i firmy sa pasujú s touto pandémiou. Aj poisťovňa Generali musela prijať množstvo preventívnych krokov a opatrení pre ochranu zamestnancov, obchodníkov, klientov a partnerov – nielen pre ochranu zdravia, ale aj dodržania sľubov, ktoré im ako firma dala. Ako sa s touto krízovou situáciou popasovala poisťovňa Generali sme zisťovali v rozhovore s Georgom Englom, predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom.

Slovenská Generali má svoju materskú spoločnosť v Taliansku, ktoré bolo koronavírusom zasiahnuté naozaj dramaticky. Boli ste v úzkom kontakte s kolegami z Talianska? Kedy bolo prijaté prvé opatrenie na Slovensku?

Generali na Slovensku je súčasťou Skupiny Generali, medzinárodnej poisťovne a poskytovateľa asset manažmentu so sídlom v Taliansku. Skupina má vedúce postavenie v Európe a taktiež rastie jej prítomnosť v Ázii a Latinskej Amerike. Situáciu sme v celej Skupine intenzívne monitorovali od začiatku a prvé preventívne opatrenia začali prichádzať už v januári. S našimi kolegami v Taliansku, ako aj ostatných krajinách sme boli v úzkom kontakte a vymieňali sme si know-how. Bola to úplne nová skúsenosť, nová škola, kedy sme sa postupne zo dňa na deň museli prispôsobovať novovzniknutej situácii.

Aké konkrétne kroky ste zaviedli v súvislosti s koronavírusom v rámci poisťovne na ochranu zamestnancov, obchodníkov, ale aj ostatných ľudí? Akého počtu ľudí sa to dotklo? 

Na Slovensku máme viac ako 600 zamestnancov a takmer 600 vlastných obchodníkov. Postupne už od januára sme obmedzovali a neskôr rušili všetky zahraničné služobné cesty a medzinárodné stretnutia. Kolegov, ktorí sa vracali, či už pracovne, alebo súkromne z ciest z Ázie sme nechali pracovať z domu, aby sme preventívne zabezpečili ich karanténu. Samozrejme, v Generali sme zriadili krízový štáb, ktorý neustále monitoroval vývoj situácie a jeho úlohou bolo ochrániť zdravie našich zamestnancov a ich rodín, obchodníkov a partnerov. Jeho poslaním však tiež bolo zabezpečiť kontinuálny chod poisťovne pre našich klientov. Keď sa teraz pozerám naspäť, je až neuveriteľné, čo všetko sa nám podarilo – takmer 100 % našich ľudí od polovice marca pracovalo z bezpečia svojho domova, pričom poskytovanie služieb pre našich klientov nebolo narušené a prebiehalo hladko. Ak by mi na začiatku roka toto niekto povedal, určite mu neuverím… 🙂

Ako ste udržiavali produktivitu, tímového ducha, pozitívnu náladu zamestnancov a redukovali ich prípadný strach a neistotu takto na diaľku? 

Toto sme sa učili tak trochu za pochodu aj my sami, ale keď máte kvalitné vedenie ľudí a skvelý tím, prekonáte všetko. Zásadnú úlohu v celom procese zohrali určite digitálne technológie. Práve a pravdepodobne len vďaka digitalizácii, ktorú sme už mali nastavenú na určitom leveli, sme dokázali efektívne fungovať, komunikovať a spolupracovať medzi sebou na diaľku. V tomto období sme do tejto oblasti významne investovali, čo sa ukázalo ako správne rozhodnutie. Mimoriadne dôležité bolo udržať ľudí neustále informovaných, aby vedeli, čo sa deje a čo nás čaká. Aby mali pocit a vedomie, že robíme všetko pre to, aby boli oni aj firma v poriadku a chápali konkrétne rozhodnutia. A okrem toho sme sa snažili žiť ďalej a neupadnúť do letargie – prinášali sme zamestnancom zábavné aj edukatívne aktivity, aby mysleli aj na niečo iné, a nielen na krízu okolo nás.

Postupne sa vracia život do doteraz takmer opustených kancelárskych budov – aké opatrenia ste zaviedli, aby bol návrat čo najbezpečnejší?

Nikdy neboli úplne opustené… Pri návrate sa držíme základného nastavenia a tým je, že prevencia, bezpečnosť a zdravie ľudí sú pre nás prvoradé. Máme konkrétny plán návratu, ktorý je v súlade s opatreniami vlády. Od 11. mája sa vraciame krok po kroku, a to v troch fázach. Postupne navyšujeme počet ľudí v našich kanceláriách, ohrozené skupiny našich zamestnancov naďalej pracujú z domu, dbáme na maximálne hygienické opatrenia a neustále komunikujeme. Situáciu stále sledujeme a sme pripravení kedykoľvek podľa potreby urobiť zmeny.

Ako ste vyriešili zabezpečenie chodu poisťovne, ktorá doteraz operovala z veľkej centrály a zrazu bola presunutá do domácnosti tak, aby naďalej mohla plniť svoje záväzky voči klientom a partnerom? Aké výzvy vás čakali v tejto oblasti?

Aj v tomto bode sme sa museli vysporiadať s fenoménom – sociálnym odstupom. Obmedzovanie ľudských kontaktov zasiahlo aj náš spôsob uzatvárania poistenia, likvidáciu poistných udalostí a s tým súvisiace obhliadky u klientov či stretávanie sa s obchodnými partnermi. V mnohých oblastiach sa nám podarilo dobre zareagovať – spustili sme videoobhliadky poistných udalostí, kedy klient pomocou svojho smart zariadenia urobí obhliadku a online ju pošle technikovi do našej poisťovne. V rámci životného poistenia sme priniesli možnosť uzatvárať poistenie bez potreby podpisu, a to na základe akceptácie platbou a taktiež sme zaviedli jedinečné online oceňovanie zdravotného stavu. Obchodníkov sme preškolili, ako komunikovať s klientom efektívne online a cez telefón a vybavili sme ich potrebnou technológiou.

Ako vnímate túto krízu s odstupom času? Posunulo vás to ako firmu, vás ako lídra?

Určite áno. Každá situácia, ktorá je iná ako to, na čo sme zvyknutí a posúva nás tak mimo komfortnej zóny, nás núti rozvíjať sa. Napriek tomu, že táto kríza priniesla mnoho tragédií, má taktiež aj mnohých hrdinov. Táto pandémia nás prinútila urýchliť mnohé inovácie, či už v oblasti produktov, alebo spoluprác, ktoré by sme inak tak rýchlo neurobili. COVID-19 nám ukázal význam digitalizácie v poisťovníctve. Tento stav núdze nám opätovne potvrdil význam digitálnej infraštruktúry a rozsiahlej digitalizácie služieb. Schopnosť byť tu pre našich klientov prostredníctvom rôznych distribučných kanálov je v súčasnosti čoraz dôležitejšia.

IMG-20191112-WA0006.jpg

Koronakríza so sebou priniesla nielen strach, ale aj spolupatričnosť a ukázala ochotu ľudí pomáhať si aj v  ťažkých časoch. Aký je postoj Generali k pomoci všeobecne? Aké iniciatívy ste v ťažkých časoch COVID-19 rozbehli? 

Áno, bolo skvelé a inšpirujúce vidieť tú spolupatričnosť. A som hrdý, že Generali sa pridala. Stáť pri našich klientoch v ťažkých chvíľach je podstatou toho, čo robíme. V krízových momentoch je však dôležité robiť aj niečo navyše, pomáhať ľudom, komunitám a svetu… Skupina Generali zriadila mimoriadny medzinárodný fond na pomoc v boji s COVID-19, a to vo výške 100 mil. eur. Po celom svete, kde Generali pôsobí, tak vzniklo množstvo iniciatív, ktoré pomáhajú, či už v zdravotníctve, podporujú našich klientov a partnerov, ktorí sú v ťažkostiach, alebo sa zameriavajú na komunity. Na Slovensku sme rozbehli hneď niekoľko aktivít. Našim klientom v prvej línii sme poskytli krytie navyše k ich uzatvorenému životnému poisteniu pre prípad COVID-19. Pre malých a stredných podnikateľov sme priniesli v spolupráci s digitalnedoma.sk poistenie podnikania s krytiami navyše a zadarmo. Som veľmi rád, že sa nám podarilo podporiť aj slovenské zdravotníctvo a to špičkovým moderným zariadením. Piatim nemocniciam sme kúpili UVD profesionálne dezinfekčné roboty. Ide o modernú technológiu, ktorá nielen teraz, ale aj v budúcnosti výrazne uľahčí prácu v nemocniciach a zároveň zabezpečí 100 % dezinfekciu priestorov. Keďže v rámci projektu Učenie pre život dlhodobo pracujeme so znevýhodnenými rodinami, v tomto období sme chceli pomôcť aj im – projekt fungoval v novom režime aj počas krízy, rodinám sme posunuli plne funkčné a vybavené počítače.

Ako vyzeral váš home office? Aké sú vaše tipy na produktívnu prácu z domu? Tešíte sa už späť do svojej kancelárie?

Nie som si istý, či mám tipy na produktívny home office. Bolo pre mňa rovnako náročné ako pre mnoho iných zladiť home office s vyučovaním dcéry z domu… Nakoniec je to najmä o komunikácii. Aj keď sme boli oddelení, cítil som, že aj v tomto období môžem byť k ľuďom bližšie. Spolu s kolegami z predstavenstva sme mali každý deň dohodnutý konferenčný hovor. Komunikovali sme viac ako kedykoľvek predtým. Taktiež sme častejšie ako predtým, každý týždeň, mali „stretnutia“ manažmentu. Musím však pripustiť, že mi osobný kontakt s kolegami veľmi chýba.

Georg Engl miluje hory a turistiku.jpg

Aké 3 veci vám koronakríza vzala a ťažko ste ich znášali?

Stretnutia s kolegami, stretnutia s obchodnými partnermi a kino. Toto som znášal naozaj ťažko! 😉

Aké 3 veci vám, naopak, dala, ktoré si chcete zachovať aj po skončení tejto situácie?

Veľa času s mojou rodinou, tak veľa som ho nikdy nemal. To bolo, samozrejme, skvelé tiež preto, že všetko bolo viac-menej zavreté, a naozaj sme nikam nešli.

Ako sa udržiavate vo forme a v zdraví? Fyzickom aj mentálnom?

Stále na tom pracujem. 😉 Som však naozaj hrdý, že som s mojou dcérou chodil každé ráno behať. Takže viac ako 50-krát… Určite si viete predstaviť, že to asi nie je obľúbená aktivita dospievajúcej dcéry. 😉